En kostplan 1200 kcal fører til stort vægttab

Publiceret d. 15. januar 2018

Kostplan 1200 kcalHvis du – som så mange andre – har svært ved at tabe dig, så bør du overveje at starte på en kostplan. Og ikke bare en hvilken som helst kostplan. Du bør prøve en kostplan på 1200 kcal!

I denne korte guide til en kostplan 1200 kcal vil du lære det grundlæggende, samt hvordan du starter på en god måde.

Hvis du vil lære mere om kostplaner, så læs vores dybdegående artikel om udarbejdelse af en kostplan.

Du kan også læse vores artikel om en kostplan på 1500 kcal, der er et lidt langsommere, men stabilt alternativ til kostplanen på 1200 kcal.

Hvad er en kostplan på 1200 kcal?

Så hvad er hemmeligheden? Hvorfor vælger så mange at hoppe på en kostplan på 1200 kcal?

Ærlig talt, så er tricket meget simpelt:

Den er let.

En kostplan 1200 kcal handler – sjovt nok – om at indtage 1200 kalorier per dag. Hvorfor lige dette nummer? Fordi det omtrent svarer til 500-1000 kalorier færre, end hvad du normalt indtager. Og hvis du får færre kalorier hver dag, vil din krop begynde at forbrænde det overskydende fedt på kroppen – altså det vi kender som vægttab.

Hvordan udregner jeg så mit kalorieforbrug?

I denne guide til kalorier vil du få svar på alle dine spørgsmål angående kalorier. Du vil også lære, hvordan du udregner dit eget kalorieforbrug.

En typisk kvinde mellem 19 og 30 år vil have et kalorieforbrug på 1800 kcal om dagen, mens tallet for en mand vil være på omtrent 2400 kalorier.

Det betyder altså, at en kostplan på 1200 kcal vil føre til et stort vægttab, uden at du behøver at sulte dig selv.

Sådan ser en kostplan 1200 kcal ud

Du kan finde en del kostplaner på nettet, der vil sikre, at du kun får 1200 kalorier i løbet af en dag.

Find blandt andet mange gode madplaner her.

Ud over dette, så bør du følge disse grundlæggende råd til vægttab:

  • Hold hele tiden øje med dit kalorieforbrug, BMI-tal og din fedtprocent
  • Drik masser af vand – din krop er nogle gange bare tørstig frem for hungrende
  • Overdriv ikke – hverken spis for lidt, så du sulter, eller træn for meget, så din krop ikke får ro
  • Find ud af hvornår du er mest sulten – du har formentlig brug for mest energi midt på dagen
  • Spis gerne mindst 3 måltider a 400 kalorier
  • Undgå raffinerede kulhydrater, transfedtsyrer, usunde olier og tilsat sukker
  • Og så skal kalorierne komme fra: 15-20% fra proteiner, 45-65% fra kulhydrater og 25-35% fra fedt

Vil du have en personlig kostplan? Så lad Arono gøre det

Hvis du vil vide mere om, hvordan du lever et sundt liv, så læs videre på Arono.dk. Her finder du en masse guides og artikler, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance.

Hvis du ikke har tid eller overskud til at lave din egen kostplan, så bare rolig. Du kan hurtigt oprette dig som bruger i Aronos app til iPhone og Android. Så vil vores app skræddersy en sund og næringsrig kostplan, der giver dig et stabilt og varigt vægttab.

Få en gratis personlig kostplan!