Vi har alle et billede i vores hoved af, hvordan vores perfekte krop ville se ud. Den er som regel slank og veltrænet – og det er kun godt! For en sund krop vil også føre til et mere tilfredsstillende liv.

Inden du kan få trænet dig til en muskuløs krop, skal du dog af med det overskydende fedt. Det kræver, at du får sat gang i din kalorieforbrænding. Og det kan denne lynguide hjælpe dig med.

Hvad er kalorieforbrænding?

Din krop er hele tiden i gang.

Hvert sekund arbejder kroppen med at holde dig i live. Og det kræver energi. Energi, som bliver omdannet fra den føde, du kommer ind i kroppen.

”Kalorier” er et andet ord for energi.

Kalorier får vi fra vores kost, og kalorierne kommer fra de tre overordnede næringsstoffer: proteiner, kulhydrater og fedtstoffer. Hver gang du spiser et æble, får du altså en vis mængde energi, som din krop bruger til at holde dig i gang med.

Hele denne proces kendes også som ”metabolisme”.

Sådan taber du dig

At opnå vægttab er nu ikke så kompliceret endda.

Det kræver faktisk bare, at du tilfører lidt færre kalorier til din krop, end du normalt har brug for. Eller omvendt: At du forbrænder flere kalorier, end du indtager. Det handler altså om en balance.

Kroppen forbrænder hele tiden kalorier. Men nogle aktiviteter fører til større kalorieforbrænding end andre. Hvis du eksempelvis løber 8 km, vil du forbrænde omtrent 500 kalorier. Og hvis du trækker 500 kalorier fra dit daglige kalorie-indtag, kan du tabe dig helt op til et halvt kilo om ugen.

Nogle har dog en større kalorieforbrænding end andre

Ja, det føles lidt unfair, men sådan er det nu engang.

Din kalorieforbrænding bliver påvirket af mange faktorer: dit aktivitetsniveau, dine gener og dit miljø. Og så har det også meget at sige, hvor mange kalorier du spiser dig mæt i i løbet af dagen. Du kan udregne, hvor stort dit behov er på denne hjemmeside.

Opgiv dog ikke drømmen om den perfekte krop, for der findes faktisk måder at booste din kalorieforbrænding. Én af dem er via din kost.

Sådan booster du din kalorieforbrænding med kosten

Hvis du er så uheldig at have mere besvær med at opnå vægttab end andre, så er der heldigvis løsninger. Du kan eksempelvis hurtigt få gang i din kalorieforbrænding med disse fødevarer:

  • Bær: Kan hjælpe dig med at undgå at lagre fedt på kroppen.
  • Ingefær: Forøger fedtforbrændingen.
  • Chili: Chili ”stresser” din krop på en måde, der fører til en øget metabolisme.
  • Quinoa: Quinoa er rig på magnesium, som hjælper dig med at regulere din energi og blodsukker.
  • Kanel: Studier har vist, at kanel kan sætte godt gang i din kalorieforbrænding. Det skyldes blandt andet, at kanel hjælper din krop med at blokere for glukose.
  • Grøn te: Te – især grøn te – hjælper din krop med at udvikle et indre miljø, der i højere grad forbrænder fedt.

Fokuser på de rette næringsstoffer

Ud over dette, så skal du også spise mad med en masse proteiner i, da de kan være med til at beskytte dig mod at blive insulinresistent. Hvis du er insulinresistent, vil din krop gøre sit bedste for at producere så meget insulin som muligt, og insulin har det med at oplagre fedt på kroppen.

Du kan derfor spise disse madvarer dagligt for at øge din kalorieforbrænding:

  • Havregryn
  • Brune ris
  • Bønner
  • Linser
  • Kikærter
  • Kylling
  • Fisk
  • Olivenolie
  • Nødder
  • Frø
  • Gurkemeje

Få den perfekte kostplan til kalorieforbrænding

Hvis du drømmer om at opnå din idealkrop, skal du øge din kalorieforbrænding. Og det kræver, at du har den rette viden og de rigtige værktøjer ved hånden.

Det kan Arono hjælpe dig med.

Du kan hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål – såsom at øge din kalorieforbrænding.