Det er ikke for ingenting, at du finder æg i stort set alle kostplaner og slankekure. Æg er bare en fantastisk ingrediens, der indeholder utroligt mange næringsstoffer.

Og så er der faktisk ret få kalorier i æg.

Uanset om du vil holde en god vægtbalance, om du vil have større biceps eller om du vil smide nogle ekstra kilo, så er æg en vigtig del af din kost. Det skyldes, at der både er sunde proteiner i æg, gode fedtstoffer og masser af vitaminer og mineraler. Til gengæld er der nærmest ingen kulhydrater i æg.

Afhængig af størrelse varierer kalorieindholdet i æg lidt, men et godt estimat er omtrent 72 kcal.

Find sunde opskrifter med æg
Prøv Arono gratis og få adgang til 300+ opskrifter!

Men først og fremmest, hvad er ”kalorier”?

Kalorier (kcal) er noget, der fortæller os om kroppens behov, indtag og forbrug. Det er et andet ord for den energi, som kroppen skal bruge for at kunne udføre alle sine mange funktioner. Kroppen har konstant et kalorieforbrug, fordi kroppen hele tiden er i gang med noget.

Kalorierne kommer fra vores mad. Når du eksempelvis spiser et æg, indtager du en vis mængde kalorier. Du kan finde ud af, hvor stor denne mængde er, ved at kigge på bagsiden af alle madvarer. Her finder du et skema, der fortæller om, hvor meget energi netop denne madvare vil bidrage med. Du kan læse meget mere om kalorier i vores udførlige guide:

Hvad består æg af? Og er der mange kalorier i æg?

Som sagt er der lidt forskel på ægs størrelse og dermed energiindholdet pr æg. Du kan finde store æg på 50 gram, kæmpe-æg på 63 gram og meget små æg på 38 gram. Men hvis man tager et gennemsnitligt æg på 50 gram, så vil et ægs næringsindhold være som følgende:

  • 71,5 kcal (299 kJ)
  • 44,7 kcal kommer fra fedtstoffer
  • 25,2 kcal kommer fra proteiner
  • 1,6 kcal kommer fra kulhydrater

Ud over dette finder du også en fedtopløselige vitaminer, såsom A, D og E. Det er dog især B2 og B12, du får mest af i et æg. Af mineraler er der blandt andet calcium, jern og natrium. Og naturligvis kolesterol, hvoraf der er 211 mg kolesterol i æg.

Æggehviden og æggeblommen

I et æg finder du det meste af fedtet, vitaminerne, mineralerne og kolesterolet i æggeblommen. Denne del står også for omtrent 55 af kalorierne, og dermed er blommen den mest næringsfyldte del. Til gengæld er der nærmest intet fedt i æggehviden, men til gengæld en masse protein.

Forskellige kalorier i forskellige tilberedelser

Hvordan du tilbereder dine æg har ret stor betydning. Antallet af kalorier i æg kan nemlig stige eller falde drastisk, så derfor skal du have for øje, hvilke mål du har for din kost.

I et hårdkogt æg vil du som regel finde 70 kalorier, og dermed er det den mest kaloriefattige løsning.

I scrambled eggs sker der dog noget af en stigning, da du kan komme helt op på 90 til 100 kalorier i æg her. Det skyldes dog tilberedningen. Når du bruger olier eller smør eller eksempelvis tilsætter mælk, så er det klart, at du tilføjer nogle ekstra kalorier.

Fordele ved at spise æg

Et typisk kalorieforbrug i løbet af en dag kan ligge på omtrent 2500 kalorier. Det betyder altså, at æg udgør en meget lille del af dine daglige kalorier. Men til gengæld tilfører æg en masse gode proteiner, fedtstoffer, mineraler og vitaminer.

Næringsindholdet i æg kan blandt andet føre til:

Bedre opbygning og vedligeholdelse af muskler: Proteinerne i æg er af så god kvalitet, at stort set det hele kan absorberes og anvendes af kroppen.

Forbedret hukommelse og hjerneaktivitet: Cholin, der er et B-vitamin, har vist at have en positiv effekt på neurologiske processer i hjernen.

Så hvor mange æg om dagen må du egentlig spise?

Der er dog også en ulempe ved æg. Som tidligere nævnt vil et gennemsnitligt æg indeholde 211 mg kolesterol. Og det er ikke så godt. Det farlige ved kolesterol er, at det kan tilstoppe dine blodkar. Det betyder, at du er i fare for at udvikle hjerte-/karsygdomme eller endda få slagtilfælde.

Dog er man ikke helt sikker på, hvilken effekt æg har på kolesteroltallet. Man har i lang tid ment, at for mange æg er usundt, men ny forskning peger på, at det egentlig ikke så simpelt endda. Faktisk viser nogle studier, at ja, æg får kolesteroltallet til at stige – men kun ”det gode kolesterol”.

For personer, der ikke i forvejen kæmper med kolesteroltallet, burde der altså ikke være nogen fare ved æg. Du kan læse mere om, hvad kolesterol betyder for kroppen her.

Så hvis man skal give et bud på, hvor mange æg om dagen, du må spise, så vil op til 3 æg være et godt estimat.

Lær mere om det sunde liv

Hvis du vil vide mere om, hvordan du lever et sundt liv, så læs videre på arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance.

Du kan også hurtigt oprette dig som bruger, hvorefter vores app vil skræddersy en personlig kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål – f.eks. at tabe dig.

Få en gratis personlig kostplan!