Du har sikkert hørt skrønen. At du skal undgå bananer, hvis du prøver at tabe dig. At bananer – på trods af at være en frugt – indeholder utroligt mange kalorier. At bananer er det rene sukker. Dette skal du dog ikke tage for gode varer.

Bananer er nemlig en super god frugt i de fleste sammenhænge, og så er antallet af kalorier i banan faktisk relativt lille.

Bananer er en frugt, som du let kan tilføje til din kostplan, som du let kan blande i kagedejen, og som du let kan spise som snack i løbet af dagen.

Find sunde opskrifter med banan
Prøv Arono og få adgang til 300+ opskrifter!

Men først og fremmest: Hvad er ”kalorier”?

Kalorier (kcal) er betegnelsen for den energi, som kroppen bruger. Men det dækker også over den energi, som vi tilfører kroppen via vores mad. Kroppen har konstant et kalorieforbrug, fordi kroppen hele tiden er i gang med noget.

Kalorierne kommer fra vores mad. Når du eksempelvis spiser en banan, indtager du en vis mængde kalorier. Du kan finde ud af, hvor stor denne mængde er, ved at kigge på bagsiden af alle madvarer.

Du kan læse meget mere om kalorier i vores udførlige guide her:

Hvad mange kalorier i banan er der så?

Når det kommer til antal kalorier i banan, så er det faktisk ikke så slemt.

Ved en normal, medium-stor banan kan du forvente omtrent 105 kalorier. Ved én af de helt store får du op til 121 kalorier. Ud af et dagligt kalorieforbrug på gennemsnitligt 2000-2500 kalorier, så er der altså kun tale om cirka 5%.

Du skal altså ikke være bange for at spise bananer, hvis du prøver at tabe dig. Faktisk er bananer i mange tilfælde en ret god frugt, da den er pakket med gode næringsstoffer og vitaminer.

Hvad består en banan så af?

Bananer består blandt andet af kostfibre, som er fantastiske, hvis du vil tabe dig. Det skyldes, at de får dig til at føle dig mæt i længere tid.

Der er næsten ingen fedtstoffer eller proteiner i bananer. Til gengæld er der mange kulhydrater, hvoraf en stor del er sukker. Det skal du nu ikke være bange for, da bananer kan være et ret godt alternativ til kager og slik – hvis du nu skulle føle sukkertrangen snige sig ind sent om aftenen.

Ud over dette, så vil du ved en bid banan også indtage Vitamin B6, Vitamin C og magnesium.  

Spis bananer inden træningen

Du kan med fordel nuppe dig en banan, inden du tager til træning. Grundet bananens høje indhold af kulhydrat, får musklerne energi til træningen.

Andre fordele ved bananer

Bananer er dog ikke kun gode ved vægttab og styrketræning.

Andre fordele ved bananer tæller blandt andet, at:

Lær mere om det sunde liv med Arono

Hvis du vil vide mere om, hvordan du sammensætter den perfekte kaloriefattige kost, så læs videre på Arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance. Du kan også nemt oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål.

Få en gratis personlig kostplan!