Personlig Kostplan » Få en skræddersyet kostplan til vægttab

Senest opdateret d. 03. februar 2021

Det kan være svært at nå sine mål for en sundere hverdag eller et vægttab.

Ofte vil der komme forskellige ting i vejen, der resulterer i, at man dropper at lave sund mad, selvom man har de bedste intentioner.

I så fald kan det være oplagt, at finde en personlig kostplan, der tager højde for dit mål og giver inspiration til sund mad.

På den måde får du hjælp til planlægning af kosten og hvad du kan spise af sund mad for at nå dit mål inden for en realistisk tidsramme.

Læs mere om, hvordan du finder og holder ved forskellige gode kostplaner i de nedenstående afsnit. Vores råd er gratis og hjælp dig til en sund livsstil og hverdag fremover.

Få en personlig kostplan med Arono

Før vi bevæger os videre til at beskrive fordelene ved at benytte en personlig kostplan, vil vi først guide dig til en god en af slagsen: Arono. Denne kostplan-app tilbyder en gratis startperiode, hjælper dig med at finde den helt rette balance i forbindelse med indtaget af kalorier i forhold til, hvad du ønsker at få ud af vægttabet. Derudover får du adgang til en masse lækre opskrifter, der alle er udvalgt specifikt til dig ud fra dine egne præferencer. Arono gør det således let og spændende at holde ved en kostplan. Du kan altid se den nærmere an gratis i 14 dage.

Hvordan er kostplanen opbygget?

For at komme godt i gang med kostplanen fra Arono, skal du starte ud med at indtaste realistiske oplysninger om dig selv. F.eks. skal du være ærlig i indtastningen af din nuværende vægt og realistisk i forhold til valg af målvægt.

Målvægten kan altid ændres til et lavere tal senere hen, så det er optimalt at sætte sig nogle delmål frem for at forvente voldsomme vægtsvingninger fra uge til uge.

Indtast hvor hurtigt du vil se resultater

Du vælger selv, hvordan du ønsker, at dit vægttab skal forløbe. F.eks. kan du vælge, om du ønsker at se resultater over en længere, moderat eller kort periode?

Det er helt op til dig, hvad du foretrækker, men husk gerne, at et for hurtigt vægttab ofte resulterer i, at man tager kiloene på igen.

Det er altså ikke en oplagt løsning, hvis du ønsker at smide en del kilo med hjælp fra Arono.

Vælg opskrifter, der passer til dine ugentlige mål og som du kan lide

Det helt særlige ved en kostplan fra Arono er, at du selv er med til at bestemme, hvilke retter der skal laves fra dag til dag.

Du skal altså ikke være nervøs for, at du skal spise retter, som du egentlig ikke kan lide. App’en er bygget op på en sådan måde, at du selv udvælger de retter, som du vil / kan spise i den nærmeste fremtid, og hvor mange måltider du ønsker at indtage på én dag.

Ud fra din målsætning udregner app’en, hvad der er optimalt for dig at indtage på en hel dag - spredt over det udvalgte antal af måltider. Du vil f.eks. kunne se, hvor mange kalorier du maksimalt skal have til morgenmad, frokost, aftensmad og til mellemmåltidssnacks. Derefter kan du klikke ind på hvert enkelt måltid, og udvælge den ret, som du har lyst til at lave.

Listen indeholder kun eksempler på retter, der holder sig inden for dit fastsatte kalorieindtag til hvert måltid. Du risikerer altså ikke at blive fristet af retter, som du alligevel ikke må spise.

Der er flere forskellige retter at vælge mellem til hvert måltid, så du har gode muligheder for at få varierede og spændende retter hver dag. Prøv selv - det bliver ikke lettere at få en speciallavet og nem kostplan end med Arono!

Mulighed for at vælge særlige præferencer med Arono

Du kan sagtens benytte dig af Arono, selvom du er vegetar, veganer, pescetar, har allergi e.l. Idet du melder dig til, får du nemlig muligheden for at notere, om der er nogle særlige præferencer, som app’en skal tage hensyn til.

Du har også mulighed for at fravælge diverse fødevarer, såsom bestemte typer af kød, mælk e.l. under madpræferencer i app’en.

Arono hjælper dig i gang med træningen

Ud over at hjælpe dig til en bedre kost i hverdagen, så kan Arono også hjælpe dig i gang med træningen. Kombinationen af det rette indtag af kalorier, sund kost og regelmæssig motion leder til de bedste og mest holdbare vægttab.

Det kan derfor godt betale sig for dig at lægge vejen forbi Aronos træningsøvelser, hvis du vil kickstarte dit vægttab med træning. Der er flere forskellige typer af workouts, både korte og længere, og så får du også information om, hvor meget du forbrænder ved hvert program.

Hvorfor er en skræddersyet kostplan godt for vægttab?

Det kan være svært at holde styr på sit indtag i løbet af en dag. Ofte kommer man til at arbejde med cirka-tal, hvilket netop resulterer i, at man pludselig får indtaget for mange kalorier - og måske endda ikke den mængde og fordeling af protein, kulhydrat og fedt, som man burde. Vi må også hellere skynde os at sige, at overordnede kostplaner sjældent virker efter hensigten, da de ikke er tilpasset den enkelte person.

For at sikre et målrettet og holdbart vægttab, er man nødt til at benytte en skræddersyet kostplan, der tager højde for dit aktivitetsniveau og personlige behov. Du skal f.eks. spise anderledes, hvis du træner en del ved siden af.

Derudover vil en tilpasset kostplan også tage bedre hensyn til, hvad du kan spise. Dette gælder både i forhold til, hvad du kan lide, om du er allergisk eller har særlige præferencer, om der er noget, som du nægter at leve uden, f.eks. et glas vin i ny og næ, chokolade o.l.

Nå dine mål med en kostplan

En tilpasset kostplan hjælper dig med at ændre din livsstil og sikrer, at du får et optimalt indtag af vitaminer, mineraler og næringsstoffer gennem dine daglige måltider.

Du giver således kroppen den rette næring, hvilket skaber et sundere vægttab, end blot at lade være med at spise nogle dage, skære al sukker eller kulhydrat væk fra kosten etc.

En skræddersyet kostplan hjælper dig med at tabe dig på en god måde, så du har lettere ved at nå dine mål. Kostplanen vil også lære dig ikke at være bange for at spise mad, selvom du forsøger at tabe dig - kroppen har trods alt brug for næring.

Hvad er formålet med din kostplan?

Der findes kostplaner til forskellige formål, og det er derfor vigtigt, at du udvælger en kostplan efter, hvad du ønsker at få ud af den.

Du skal f.eks. ikke gå efter en kostplan til vægttab, hvis du regner med at bruge den til øgning af muskelmasse. I et sådant tilfælde skal kostplanen i stedet være udformet til muskelforøgelse i forbindelse med træning, f.eks. med ekstra indtag af protein e.l.

Kostplan til vægttab og slankekur

Ønsker du at tabe dig, kræver det en kostplan, der er udviklet efter dit aktivitetsniveau og mål. Det er vigtigt, at kostplanen består af sunde råvarer og mad, som du rent faktisk har mulighed for at lave i hverdagen.

Man kommer hurtigt til at droppe en madplan, hvis retterne er for indviklede eller tidskrævende. Det er også vigtigt, at du kan lide den udvalgte mad, så du rent faktisk får lyst til at spise den. 

Tal gerne med en kostvejleder eller benyt en app, virksomhed e.l., der kan udvikle en skræddersyet plan til dig, der passer til dine behov. Husk også gerne at få rørt dig i løbet af dagen. Der findes mange forskellige træningsformer, og det er helt op til dig, om du foretrækker en løbetur, styrketræning eller en gåtur i et raskt tempo.

Kostplan til sund kost

Du behøver ikke nødvendigvis at benytte dig af en kostplan, blot fordi du ønsker at tabe dig. Kostplaner handler ikke kun om vægttab, men kan også hjælpe til en sundere livsstil, et bedre indtag af vitaminer, mere varieret indtag af fødevarer o.l. Nogle mennesker spiser ikke særlig sundt, men har ingen problemer med at holde den samme vægt.

I sådanne tilfælde kan det være godt at benytte en kostplan til at kickstarte en sundere hverdag, så du kan spise bedre fremover.

Der er heldigvis gode muligheder for at spise sundt, hvor du stadig får opretholdt de behov, som din krop har. Når du ønsker at spise sundere, er det vigtigt, at du prioriterer sunde råvarer i din kost og forsøger at presse dig selv i forhold til, hvad du kan lide.

Måske du opdager nogle nye ingredienser, som du aldrig har benyttet før, der får retter til at blive mere spændende. Husk gerne, at gode råvarer ikke er gratis, så du skal nok lægge lidt ekstra over på madbudgettet.

Sammensætning af en kostplan

En stor del af dét at udforme en god kostplan handler om, at man får sat de rigtige mål for indtaget af næringsstofferne protein, kulhydrat og fedt. Den præcise procent inddeling / -anbefaling afhænger af, hvad formålet er med kostplanen. Skal den bruges til vægttab, er det oplagt at få en god blanding af alle næringsstofferne, f.eks. i den følgende inddeling:

  • Protein: 15 til 20 % - findes især i kød, kylling, fisk, nødder og bønner
  • Kulhydrat: 40 til 55 % - vælg primært komplekse kulhydrater, da de mætter bedre og er længere tid om at blive fordøjet. Gå gerne efter: ris, gryn, groft brød / knækbrød, grøntsager, bønner og kerneholdige fødevarer
  • Fedt: 25 til 35 % - undgå mættet fedt, men vælg i stedet fedt fra fisk, nødder, olivenolie, avocado, ost m.fl.

Der er især oplagt at skrue lidt ekstra op for protein-indtaget, hvis du træner en del i din hverdag, og gerne vil øge muskelmassen, samtidig med at du taber dig. Men uanset dit mål, kan du sagtens holde dig inden for eller i nærheden af de ovenstående fordelinger.

Der er ingen grund til at indtage meget mere fedt eller kulhydrat f.eks., uanset hvilken kur du er på.

10 gode råd til at følge en personlig kostplan

Herunder følger 10 gratis råd til, hvordan du følger en personlig kostplan, så du kan holde ved dit formål frem for at give op undervejs

  • Lad være med at snyde - det går kun ud over dig selv
  • Når det ovenstående så er sagt, skal du også huske at forkæle dig selv lidt - et stykke chokolade, et glas vin, en lille skål chips e.l. en gang imellem skader ikke alverden
  • Skip ikke måltider i håbet om, at du taber dig hurtigere - det virker sjældent
  • Sørg for at spise regelmæssigt, så du holder blodsukkeret stabilt, forbrændingen oppe og ikke føler dig for sulten ved de enkelte måltider
  • Tag dig god tid til at nyde måltidet - på den måde vil kroppen bedre kunne mærke, når den er mæt, og så skaber det en bedre fordøjelse
  • Planlæg dine måltider i forvejen, da det kan kræve lidt forberedelse
  • Drik godt med vand i løbet af dagen og ved måltider
  • Spis godt med grøntsager, og i en vis grad frugt, da der ikke er særlig mange kalorier i, men til gengæld et hav af gode næringsstoffer
  • Hold øje med, hvad det enkelte måltid indeholder af kalorier og næringsstofferne protein, kulhydrater og fedt - på den måde får du et bedre indblik i kosten og om du får de rigtige næringsstoffer i løbet af dagen
  • Dyrk motion i hverdagen, hvis du ikke allerede gør det - det vil generelt give dig mere gåpåmod ift. at følge kostplanen og hjælper til en sundere hverdag

Vi anbefaler dig også at læse:

  • Tab dig hu

FAQ

Hvordan finder jeg den bedste personlige kostplan?

Du skal først og fremmest overveje formålet med kostplanen. Er det at tage på i muskelmasse? Tabe vægt? Spise sundt i en travl hverdag? Dét vil hjælpe dig til udvælgelsen af en kostplan.

Kan man få en personlig kostplan på app?

Ja, og det er smart at have den på en app, da du så har kostplanen lige ved hånden på alle tidspunkter af døgnet. App’en Arono er et godt bud, da den giver inspiration til vægttab og sund livsstil.

Behøver jeg en kostplan til at hjælpe mig med vægttab?

Der findes mange forskellige typer af kostplaner. Det er vigtigt, at du finder en, der har fokus på vægt, hvis du ønsker at tabe dig. Men i så fald kan den sagtens hjælpe dig til et vægttab.

Hvad koster en personlig kostplan?

Prisen på en personlig kostplan, afhænger af hvilken du investerer i. Nogle er gratis at bruge, mens andre koster penge. Du får dog adgang til mest hjælp, hvis du er villig til at betale lidt.