taljemålDu skal have øje for detaljen.

Eller rettere sagt: Du skal have øje på taljen.

Dit taljemål siger nemlig mere om dit helbred, end du måske tror. Viden om dit taljemål er utrolig vigtig, da for meget mavefedt kan føre til en række følgesygdomme.

I denne lynguide vil du lære, hvad dit taljemål siger om dig, hvordan du måler det, og hvordan du kan komme af med dit mavefedt.

Hvad er et taljemål?

Et taljemål er en måde at finde ud af, hvordan dit helbred er.

Der er mange forskellige måder at måle dit helbred. Én af de mest populære igennem tiden er en BMI-udregning, da du på den måde kan finde ud af, om du er normal-, under- eller overvægtig.

Problemet med BMI er bare, at det ikke siger noget om, hvor dit fedt er placeret på kroppen. Det har nemlig en stor betydning. Hvis en stor del af dit fedt er placeret rundt om livet, kan det udgøre en alvorlig risiko.

Derfor bør du måle dit taljemål!

Du kan måle dit taljemål med et målebånd. Du skal stå op. Du skal placere målebåndet mellem det nederste ribben og den øverste del af hoften. Og så skal du ånde ud.

Hvad skal dit taljemål helst være?

Ligesom ved BMI er der nogle konkrete tal for, hvad dit taljemål bør være.

For kvinder er et normalt taljemål på under 80 cm, og hvis du bevæger dig op over 88 cm, vil du lide af svær overvægt.

For mænd gælder det, at det normale taljemål er under 94 cm, mens svær overvægt er over 102 cm.

Og hvad sker der så, hvis dit taljemål er i kategorien ”svær overvægtig”?

Risikoen ved at have et for højt taljemål

Når dit taljemål er for højt, stiger risikoen også for at udvikle følgesygdomme.

Sådanne sygdomme kan blandt andet være:

  • Forhøjet blodtryk
  • Problemer med hjertet
  • Diabetes

Du kan faktisk typisk se, at dit taljemål er for højt, uden overhovedet at måle det. Hvis du har den såkaldte ”æbleform”, hvor du buler ud ved maven, er det ikke godt tegn. Så har du for meget mavefedt, og det kan være svært at komme af med.

Heldigvis er der dog en måde at komme af med dette mavefedt og dermed gøre dit taljemål mindre.

Sådan gør du dit taljemål mindre

Du skal både spise og træne dig til et mindre taljemål. Mavefedt kommer nemlig af enten at spise for usundt eller være for inaktiv.

Du skal spise efter en kost, hvor du dagligt får 500 færre kalorier, end din krop normalt har brug for. Og så skal du undgå sukker, undgå hurtige kulhydrater og øge dit proteinindtag.

Ud over det skal du lave nogle simple maveøvelser. Ikke fordi du isoleret set kan ”ramme” dit mavefedt, men fordi en trænet mave kan være med til at forebygge, at mavefedtet vender tilbage engang.

Få dig en skræddersyet kostplan mod mavefedt

Hvis du vil vide mere om, hvordan du gøre dit taljemål mindre, så læs videre på Arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance.

Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy en sund og lækker kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål – f.eks. en smallere talje.

Få en gratis personlig kostplan!