Du ved det godt. Man får større muskler af at løfte vægte, og alle vil vel have større muskler, ikke? Sandheden er bare, at det kan være svært at finde den rette motivation til at kaste sig over alverdens træningsøvelser.

Heldigvis er der én sandhed, som burde overbevise enhver om at komme i gang: Styrketræning får dig ikke bare til at se godt ud – du forlænger faktisk også dit liv ved at løfte vægte.

Derfor vil du i denne guide blive introduceret for de 5 bedste træningsøvelser, som du let kan komme i gang med, og som garanterer dig et sundere liv. Samtidig med at du kommer til at se godt ud til du er 90 år!

Hvorfor træningsøvelser er så sundt for dig

Vi snakker typisk om, hvor sundt det er at løbe, gå, svømme, dyrke zumba, yoga og så videre. Til gengæld har styrketræning et lidt blakket ry – som om disse træningsøvelser kun er noget, man udfører, fordi man vil have større muskler og pleje sit ego.

Men sandheden er, at træningsøvelser er fuldstændig afgørende for, om du kommer til at leve et tilfredsstillende liv, efter du har rundet de 50 år. Dine muskler vil nemlig begynde at svinde ind med alderen, og uden dine muskler vil du ikke kunne udføre selv de mest basale ting i hverdagen.

Men bare rolig! Med de rette træningsøvelser behøver du ikke at have sved på panden i mere end 20 minutter per sæt, og så vil du faktisk se synlige forbedringer på din krop inden for få uger.

Træningsøvelse 1: Squat

Den første af de 5 bedste træningsøvelser er squat. ”Konge-øvelsen”, som mange kalder den.

Squat er en fantastisk træningsøvelse, som træner utroligt mange muskler på én gang. Stort set hele regionen fra maven og ned bliver udfordret, og især dine lår, hofter, knæ og core vil opleve store forbedringer.

Det er dog ikke kun dine muskler, som har godt af squat-træningsøvelsen. Du vil også opleve mere fleksibilitet og en bedre balanceevne.

Her kan du læse meget mere om, hvordan du udfører den perfekte squat.

Selve øvelsen er simpel, men tag dig i agt: Hvis du udfører denne træningsøvelse forkert, kan du komme til at skade dig selv. Især din ryg. Sørg derfor for altid at udføre træningsøvelsen roligt og kontrolleret, og sørg for at holde ryggen ret hele vejen igennem.

Træningsøvelse 2: Dødløft

Dødløft – ligesom squat-træningsøvelsen – gør også brug af det meste af kroppens muskler. Især dine ben- og rygmuskler, men også dine arme og mavemuskler.

Dødløft er lidt mere avanceret end de andre træningsøvelser, så læs gerne denne guide og lær, hvordan du udfører dødløft på begyndernive.

Ligesom ved squat-træningsøvelsen er det helt afgørende, at du ikke bøjer eller krummer ryggen. Det er kun benene, som må bøje sig, og hvis du udfører øvelsen roligt og kontrolleret, undgår du skader.

Træningsøvelse 3: Armbøjninger

Ahh ja, af alle verdens træningsøvelser er der især én, som man enten elsker eller hader: armbøjninger.

Men der er faktisk en god grund til at elske armbøjninger. Selvfølgelig træner du især dine arme, men du træner faktisk også brystet, lænden, maven og benene. Og for det ikke skal være løgn, så kan du også forbedre din lungefunktion, hvis du husker at ånde ind og ud ved hver bevægelse.

Denne guide viser ret fint, hvordan du laver en god armbøjning.

Det er igen vigtigt, at din krop er fuldstændig ret, og så skal du også sørge for, at du ikke kommer til at presse dine arme for langt væk fra din krop.

Træningsøvelse 4: Mavebøjninger

Mavebøjninger er ikke kun for at få den eftertragtede ”six-pack”s skyld. At have gode mavemuskler er også fuldstændigt essentielt, hvis du vil leve et sundere liv. Din ’core’ er nemlig den, som sørger for, at alt andet i din krop kan fungere. At du kan holde dig oprejst, holde balancen og udføre selv de mest basale bevægelser.

Dermed bør du også træne dine mavemuskler, og det kan du gøre ved denne simple træningsøvelse.

Her er et link til, hvordan du får det meste ud af dine mavebøjninger.

Træningsøvelse 5: Kropshævninger

Den sidste af de 5 bedste træningsøvelser er én af de lidt sværere.

Den kræver, at du har en stang eller lignende, som du kan tage fat i og løfte hele din krop op med. Og så kræver denne træningsøvelse også, at du i forvejen har en nogenlunde god form. Du skal nemlig kunne løfte hele din kropsvægt, og det kan for nogle betyde mange flere kilo end andre.

Det gode ved denne træningsøvelse er dog, at den rammer både din ryg, skuldre, arme og endda dine fingre.

Denne guide hjælper dig til at opnå din første kropshævning.

Lav et program med disse træningsøvelser

Én ting er at kende til de 5 træningsøvelser. Noget helt andet er så at vide, hvordan du skal få det bedste ud af dem. Disse træningsøvelser er universelle og rammer stort set alle de store muskelgrupper, men hvis du ikke ved, i hvilket omfang du skal udføre dem, kan du eksempelvis komme til at overanstrenge og skade dig selv.

Dét er der heldigvis råd for. Med vores komplette guide til, hvordan du sammensætter dit eget træningsprogram, kan du let og sikkert komme i gang med de 5 bedste træningsøvelser – og dermed i gang med et sundere liv.