KolesterolKolesterol. Du har sikkert hørt dette ord før. Kolesteroltal bliver flittigt brugt, når man snakker om livsstil og sygdomme. Det er et ord, der bliver vendt i mange sammenhænge, og der er mange forskellige bud på, hvor godt/dårligt forhøjet kolesterol er, hvad man kan gøre, og om man overhovedet bør gøre noget?

Svaret til de sidste spørgsmål er både ”ja” og ”nej”. Forskningen på området har i løbet af de sidste mange år vist forskellige resultater. Én ting er dog sikkert: Hvis du tager et aktivt valg om at sænke forhøjet kolesterol, vil du samtidig også leve sundere og mere naturligt.

I denne artikel vil du lære:

  • Hvad kolesterol er
  • Hvad faren ved for højt kolesterol er
  • Hvordan du kan sænke dit kolesteroltal

Hvad er kolesterol?

Kolesterol er et vigtigt stof i vores krop, der kort fortalt har en rolle at spille i alle kroppens funktioner. Det transporteres rundt i kroppen via blodstrømmen, og da det er et fedtstof, kan det ikke opløses i blodet.

Kolesterol er en helt naturlig del af kroppen. Det er et fedtstof, der indgår i alle kroppens celler, og det er med til at danne cellers membraner, D-vitaminer, galdesyrer og meget mere.

Kolesterol bliver helt naturligt udviklet af kroppen selv, men vi får også kolesterol fra den mad, vi spiser. Især fed mad. Fedt er ikke skidt for kroppen – tværtimod – men for meget mættet fedt kan dog føre til, at vi får mere kolesterol i kroppen, end vi har brug for.

Da kolesterol er et fedtstof, kan det ikke opløses i blodet, og det pakkes i stedet ind i proteiner. Disse proteiner deles op i to typer: LDL (“dårligt” kolesterol) og HDL (“godt” kolesterol). Og som du sikkert har gættet, så er det LDL-kolesterolet, du skal være på vagt over for.

Hvorfor er forhøjet kolesterol farligt?

Kolesterol er en naturlig del af kroppen, men for meget er til gengæld unaturligt. Det farlige ved kolesterol er, at det kan tilstoppe dine blodkar. Det betyder, at du er i fare for at udvikle hjerte-/karsygdomme eller endda få slagtilfælde. Faktisk er der forskning, der tyder på, at en stigning i dit kolesteroltal på bare 10% kan føre til en 20% større risiko for problemer med hjertet. Og noget af det mest besværlige ved det hele er, at du ikke selv kan mærke, om du har for meget eller for lidt i dit blod. Det kan kun undersøges ved et tjek hos lægen.

Den gode nyhed er, at det slet ikke er så svært at undgå forhøjet kolesterol. Og så behøver du endda ikke at vende blikket mod diverse dyre piller og vidundermiddel. Kolesterol i din krop er en helt naturlig ting, og dermed kan du også sænke dit kolesteroltal på en helt naturlig måde. Det handler i bund og grund bare om at sænke dit ”dårlige” (LDL) ved at forøge dit ”gode” kolesterol (HDL).

Du skal bare følge disse fem metoder:

1. Indtag mindre mættet fedt og transfedt

Som sagt kan dit kolesteroltal bliver forøget, hvis du spiser meget fedtholdigt mad. Og her er der især tanke på mad med mættet fedt. Det kan være det fedt, du finder i kød, i smør, palmeolie, mælkeprodukter og æg. Som en tommelfingerregel bør kun 7% af dine daglige kalorier komme fra mættet fedt.

Det er dog ikke kun det mættede fedt, der kan føre til forhøjet kolesterol. Du skal også være opmærksom på transfedtsyrer, der i høj grad fremstilles i industrien. Det er faktisk så slemt, at Danmark som det første land i EU har reguleret, hvor meget transfedt der må være i vores fødevarer. Du finder som regel transfedt i produkter som fast food.

Kort fortalt skal du undgå det fedt, som du inderst inde egentlig godt ved ikke er så godt for dig.

2. Smid også fedtet på kroppen

Det kommer nok ikke som en overraskelse, men størrelsen på din krop har også en del at sige. Hvis din BMI viser, at du er overvægtig, så har du større chance for forskellige livsstilssygdomme. Den gode nyhed er dog, at der faktisk ikke skal så meget til for at ændre på dit kolesteroltal. Forskning har vist, at for hver 4,5 kg, du taber dig, sænker du også dit kolesterol med 8%.

3. Balancer dit kolesteroltal med frugt og grønt

Ud med det dårlige fedt; ind med den sunde mad!

Det bedste, du kan gøre, er at fokusere på din kost lige fra starten. Du kan pruste og stønne nok så meget på løbebåndet, men det nytter ikke noget, hvis ikke du får den rette energi ind i kroppen.

Du behøver ikke at blive en fuldt-ud veganer, for at balance dit kolesterol. Men der er dog en direkte sammenhæng mellem dit kolesteroltal og hvor mange frugter, grøntsager, nødder, bønner og generel plantebaseret mad, du spiser.

Kød kan du også stadig spise, men du bør klart overveje at erstatte en stor del med fisk. Det skyldes, at Omega-3 beskytter mod hjertesygdomme, og derfor bør du især kaste et blik på laks, makrel og sardiner.

4. Hop dog alligevel lige en tur op på løbebåndet

Selvom kosten er den dominerende faktor, så har motion dog stadig en virkning. At få pulsen op hver dag mindsker LDL-kolesterolet, men selv en rask gåtur på 15 minutter har også noget at sige. Der er dog en klar sammenhæng mellem graden af, hvor meget motion man dyrker, og hvor god mad man indtager. Dermed kan daglig motion være en god måde at prime dig selv til at sætte større fokus på den mad, der faktisk sænker forhøjet kolesterol.

5. Bare slap af

Det lyder måske noget selvmodsigende, men det er faktisk sandt. Forskning har vist, at stress har en effekt på dit kolesteroltal. Man ved ikke helt hvorfor, men der er dog blevet observeret langtidsvirkende effekt på dit kolesterol, hvis du oplever for meget stress. Jo vredere og mere irriteret du bliver på grund af stress, desto større og værre bliver dit kolesteroltal.

Det gode ved dette råd er dog, at det faktisk passer godt ind med de fire foregående råd. Kroppen oplever generelt mindre stress, hvis den bliver behandlet ordentligt med en sund kost og daglig motion.

Alt i alt betyder det altså, at du kan få meget ud af at holde øje med dit kolesteroltal og forebygge det med en sund livsstil. Du kan læse mere om det sunde liv i Aronos mange guides og artikler, og du kan endda få lavet din helt egen kostplan med vores app.

Få en gratis personlig kostplan!