suppekurHvis du vil tabe dig hurtigt – eller hvis du mangler en god måde at kickstarte et længere vægttab – så bør du prøve suppekuren.

En suppekur er egentlig meget simpel. I 7 dage erstatter du de daglige måltider med suppe. Bum! Simplere bliver det ikke!

I denne guide vil du lære:

  • Hvorfor suppekuren hjælper med vægttab
  • Hvordan du kommer i gang med en suppekur
  • Og hvad en suppekur kan bestå af

Hvorfor skulle en suppekur hjælpe?

Det er egentlig meget enkelt: Der er færre kalorier i suppe, end der er i fast føde.

Kroppen har konstant brug for energi, fordi kroppen konstant holdes i gang. Kalorier er den måleenhed, der bruges om kroppens behov. Men vi bruger også kalorier til at beskrive den energi, der er i kosten.

Når du spiser en stor, rød bøf, indtager du en vis mængde kalorier. Det antal ”kcal”, som står oplyst på bagsiden af alle madvarer, fortæller os, hvor meget energi netop denne madvare vil bidrage med.

Spis færre kalorier end du forbrænder

Hvis du vil tabe dig, skal du spise færre kalorier, end du forbrænder.

Du kan starte med at spise omtrent 500 færre kalorier om dagen. Hvis du gør det, skulle du meget gerne opleve et vægttab på helt op til 0,5 kg om ugen. Eller endnu bedre: næsten 6 kg på 3 måneder.

Og det er her en suppekur kommer ind i billedet. I suppe vil der automatisk være færre kalorier end ved fast føde. Det betyder altså, at en suppekur er det perfekte redskab til at skære ned på kalorierne.

Men kan en suppekur mætte nok?

Ja og nej.

Hele ideen med en suppekur – og langt de fleste slankekure – er, at du skal indtage færre kalorier. Så det er klart, at kroppen vil opleve sult.

Det smarte ved en suppekur er, at du kan snyde hjernen til at føle dig mere mæt, end du egentlig er. Det skyldes, at kroppen har svært ved at skelne mellem tørst og sult. Så hvis du eksempelvis drikker to glas vand, inden du spiser mad, vil du højst sandsynligt også spise mindre.

Og hvis du sørger for, at langt det meste af din mad består af vand, ja så slår du to fluer med ét smæk!

Hvordan sammensætter du så en suppekur?

At lave suppe er jo en egentligt dejligt simpelt. Ikke noget med at stege en kæmpe entrecote. Du slipper for at skulle anrette et stort tapas-fad. Og så skal du heller ikke blende dine egne smoothies.

En suppekur er simpel, og du kan helt selv vælge, hvad der skal i. Det smarteste vil dog være at holde dig til supper, hvor grøntsager er de dominerende ingredienser.

I 7 dage bør du lave supper af følgende madvarer:

  • Hvidkål
  • Spidskål
  • Løg
  • Peber
  • Bladselleri
  • Gulerødder
  • Kartofler
  • Tomater
  • Flåede tomater på dåse
  • Bønner
  • Fedtfrie bouillonterninger 

Du kan også af og til spise forskellige frugter. Og så må du selvfølgelig gerne drikke te og kaffe.

Mad der skal undgås

I løbet af de 7 dage bør du undgå:

  • Bananer
  • Slik og kage
  • Sodavand og juice
  • Korn og hvede
  • Og begrænse alkoholforbruget

En suppekur er ligesom alle andre slankekure, og det betyder, at du selvfølgelig ikke skal gå og snacke dagen lang.

Er suppekuren det værd?

Det kan være hårdt at være på suppekuren. I 7 dage skal du virkelig begrænse dit kalorieindtag, og så kan det hurtigt blive kedeligt kun at spise suppe.

Omvendt kan suppekuren for mange også være alt for let. At smide så mange kilo på så kort tid er fristende, men det kan dog have sine konsekvenser. Du skal bare overkomme de 7 dage – men hvad så bagefter?

Typisk sker der det, at kroppen hurtigt tager de tabte kilo på igen.

Langt de fleste kosteksperter er enige om, at et vægttab på 1 kilo om ugen er det maksimale at stræbe efter. Hvis kroppen føler, at du sulter dig selv, går den i ”forsvars-mode”. I stedet for at forbrænde fedt vil den forbrænde muskler for energi og oplagre fedt.

Lær mere om det sunde liv på arono.dk

Hvis du vil vide mere om, hvordan du lever et sundt liv, så læs videre på arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance. Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål.

Få en gratis personlig kostplan!