Tab 10 kg på 10 uger – sådan gør du

Senest opdateret d. 01. oktober 2020

Tab 10 kiloDrømmer du – ligesom så mange andre – om at tabe dig? Men virker det simpelthen for krævende og for langsigtet at opnå drømmen om 10 kg færre?

Så tro om igen, for du kan faktisk tabe 10 kg på 10 uger!

I denne lynguide vil du lære, hvordan du kan tabe dig 1 kg om ugen uden at skulle leve som spartaner.

Kend til kalorier og tab 10 kg

Ja, det er helt forståeligt, hvis du himler med øjnene, når du hører ordet ”kalorier”.

Men der er faktisk noget om snakken.

Hvis du kender til, hvor mange kalorier du har brug for, kan du nemlig sammensætte en kostplan, så du kan tabe dig. Derfor skal du vide, hvad kalorier er, og hvordan du får den rette mængde.

Jamen, hvad er kalorier så?

Kroppen har hele tiden brug for energi.

Energi til at bevæge sig, energi til at ånde, ja, endda energi til bare at sove. Denne energi kalder vi for ”kalorier”. Det er individuelt, hvor mange kalorier folk har brug for – det kommer eksempelvis an på, hvor meget du laver i løbet af dagen.

Kalorier får du fra din kost. Alt hvad du spiser, tilfører din krop energi, og noget mad er mere energiholdig end andet.

Din vægt er afhængig af din kaloriebalance

Det er meget enkelt: Hvis du får flere kalorier, end din krop har brug for, tager du på. Hvis du derimod får færre, vil du tabe dig.

Hvis du vil tabe 10 kg, skal du altså indrette en kostplan, der giver dig præcist det antal kalorier, der skal til.

Inden du kan indrette sådan en kostplan, skal du dog vide, hvad dit forbrug er. Det kan du eksempelvis gøre ved at downloade Aronos app.

Udregn dit kaloriebehov
Prøv en Arono i dag – 100% gratis!

Spis 500 færre kalorier hver dag

Når du ved, hvor mange kalorier du normalt har brug for, kan du begynde at trappe ned.

500 færre kalorier om dagen burde være nok. Det vil føre til, at du kan opleve et vægttab op på et halvt kilo om ugen, uden at det vil ændre for meget ved din dagligdag.

Så hvordan kan du skære 500 kalorier fra en normal kost? Her er nogle tips:

  • Spis flere grøntsager
  • Spis mindre portioner
  • Spis langsomt
  • Tjek antallet af kalorier på bagsiden af fødevarer
  • Spis det sunde på tallerkenen først
  • Undgå transfedtsyrer og mættet fedt

Og så tænker du sikkert: Hvad så med det sidste halve kilo, hvis jeg vil tabe 10 kg på 10 uger?

Træn de sidste 500 kalorier væk

Du kunne godt vælge at skære hele 1000 kalorier fra hver dag, for at tabe 10 kg på 10 uger. Men det kan for mange være lige en tand for hårdt.

Derimod kan du træne det sidste halve kilo væk. Hvis du eksempelvis løber 8 km, vil du forbrænde omtrent 500 kalorier. Og på den måde vil du i løbet af 1 uge have forbrændt det, der svarer til 1 kilo på kroppen.

Ikke en stor fane af at løbe? Helt fint, for der findes også mange andre kalorieforbrændende aktiviteter. Såsom bare at gå i en times tid, hvilket vil forbrænde hele 250 kalorier.

Skræddersy din kostplan til vægttab

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan tabe dig, så læs videre på Arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance.

Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan tabe 10 kg på 10 uger.

Få en gratis personlig kostplan!