Få en højere kalorieforbrænding ved at gå en tur

Skrevet af Anne Christensen
Kostvejleder 17. maj 2021
Er du i gang med en slankekur? Synes du, at løbeturen virker uoverskuelig? Det skal du ikke være ked af – løb er nemlig ikke den eneste måde, hvorpå du kan tabe dig og få en masse motion.

Gang er en oplagt og nem måde at få motion på. Og så forbrænder du faktisk flere kalorier, end du måske går og tror. Læs med her, hvis du er interesseret!

Forbrænder jeg overhovedet kalorier, når jeg går?

Svaret er enkelt – JA det gør du! Du forbrænder cirka 300 kalorier i timen ved at gå en rask gåtur, hvilket faktisk er rigtig mange kalorier, hvis du går cirka en time om dagen.

Du kan dog godt regne ud, hvor meget du helt præcist forbrænder. Du kan nemt udregne din personlige kalorieforbrænding ved gang med vores beregner nedenfor.

6 gode grunde til at gå en tur lige nu

  • Du får en høj kalorieforbrænding (se længere nede, hvor meget du faktisk forbrænder ved at gå en tur)
  • Det er sundt for både dit fysiske og dit psykiske helbred
  • Du bliver i godt humør
  • Du bliver mindre stresset
  • Du kommer i form
  • Det er nemt, og det kan gøres alle vegne!

Gang forbedrer dit hjertes sundhed og sænker blodsukkeret

Én af de helt store fordele ved at gå ture er, at det er med til at øge din sundhed. Dette gælder bl.a. for dit hjertes slagskraft og lungernes styrke og udholdenhed. Derudover vil motionen også sikre dig en lavere hvilepuls, hvilket betyder, at både hjerte og blodkar er mindre belastede i hverdagen.

Gang kan også have en positiv indvirkning på dit blodsukker, hvis du sørger for at bevæge dig efter, du har spist. Det behøver ikke at være i et intensivt tempo - faktisk kan du blot slentre stille og roligt afsted. Så får du ikke ondt i maven, og kan sikre en god fordøjelse.

Hvor meget skal jeg så gå?

Hvor meget du skal gå om dagen afhænger af, hvad dit formål med gåturen er.

  • Hvis du ønsker at holde dig sund skal du cirka gå 10.000 skridt om dagen
  • Hvis du ønsker at holde vægten skal du gå lidt mere – cirka 12.000 skridt
  • Hvis du ønsker at tabe dig skal du helt op på 16.000 skridt om dagen (det svarer til cirka 10 km) – hvis du går 16.000 skridt om dagen og spiser en sund og varieret kost, så er det faktisk bevist, at du kan tabe dig. Så på med skoene og ud at gå en tur!

Du kan købe en skridttæller eller downloade en til din telefon, så du kan holde øje med, om du når dine 10.000-16.000 skridt, og på den måde sikre dig selv en aktiv livsstil.

Hvor mange kalorier forbrænder man ved at gå?

Som du kan se i den nedenstående tabel, kan en gåtur have stor indvirkning på kalorieforbrændingen. Og ønsker du at booste din kalorieforbrænding endnu mere, kan du blot skifte mellem et moderat tempo og et i højere intensitet - stadig uden at du behøver at gøre løbeskoene klar.

Det præcise antal kalorier, som du forbrænder, afhænger af flere faktorer. F.eks. har dit intensitetsniveau og personlige vægt en stor indvirkning.

Derudover betyder det også en del, hvor du går ture henne. Er der mange bakker, vil du automatisk forbrænde mere - både op og ned ad bakken.

Som en ekstra bonus styrker du også kroppen ved at gå ture. Du øger bl.a. din muskelmasse, hvilket øger din krops fedtforbrænding i længden.

Beregn din kalorieforbrænding med MET-tabellen

Du har mulighed for at beregne, hvor mange kalorier du forbrænder ved at gå ved hjælp af MET-tabellen. MET står for Metabolic Equivalent of Task, og guider dig til, hvor meget ilt du forbruger ved diverse aktiviteter - og dermed din forbrænding.

Normalt arbejder man ud fra tommelfingerreglen om, at én MET svarer til én kalorie pr. kg kropsvægt i timen.  Så hvis du vejer 60 kg og går i et tempo svarende til MET på 4, vil du altså have en kalorieforbrænding på 240 kcal i timen ved en gåtur.

Aktivitet METS Antal kalorier forbrændt for person på 60 kg
Gang, under 3 km/t 2 120 kcal
Gang, under 5 km/t 3,5 210 kcal
Gang, cirka 5,5 km/t 4,3 258 kcal
Gang, mellem 5 og 5 km/t, med 1 til 5 % stigning 5,3 318 kcal
Gang, cirka 7,2 km/t 7 420 kcal
Gang, 8 km/t 8,3 498 kcal
Gang, 8 km/t med 3% stigning 9,8 588 kcal
 

Det præcise antal METs afhænger af, om du går lige ud, op og ned ad bakke, bærer på genstande e.l. Du skal derfor se de ovenstående tal som vejledende.

Du kan se en udførlig oversigt over MET-værdierne ved forskellige aktiviteter her.

MET inkluderer også din hvileforbrænding

Kroppen benytter energi hele dagen til at holde diverse funktioner i gang. Dette tæller også at forbrænde kulhydrat, protein, fedt og andre næringsstoffer, som du har indtaget via din kost.

Kalorierne du forbrænder ved denne “aktivitet” henvises til som hvileforbrænding. Det er, hvad din krop ville forbrænde, selv hvis du lå og sov eller så TV en hel dag.

Din hvileforbrænding giver dig en indikation af, hvor mange kalorier du kan spise i løbet af en dag. Du skal holde dig til dit ligevægtsindtag, hvis du ikke ønsker at tage på. Ønsker du at tabe dig eller tage på, skal du spise lige dét mindre eller mere på daglig basis.

Er du i tvivl om, hvad du forbrænder på en dag, hvis man ikke indregner træning? Benyt vores BMR beregner og få svaret!

MET-beregning er ens for kvinder og mænd

Uanset om du er mand eller kvinde, kan du beregne, hvor mange kalorier du forbrænder via MET-tabellen. Det skyldes, at tabellen tager udgangspunkt i vægten og ikke dit køn.

Du skal således ikke til at lægge diverse tal til eller trække dem fra. Dermed er det de færreste mennesker, som ikke kan få glæde af denne type udregning.

Benyt en pulsmåler for præcis indsigt i kalorieforbrændingen

Vil du gerne have en måling, der både tager højde for dit køn, alder, køn, puls o.l.? I så fald bør du i stedet investere i en pulsmåler. Pulsmåleren kan nemlig give dig et mere præcist indblik i, hvad du har forbrændt under den pågældende aktivitet.

Det er muligt at få pulsmålere i flere former. F.eks. kan du vælge en variant, der skal sættes rundt om brystet, så du nemt kan have den på til træning. Eller hvad med et træningsur, der måler din puls gennem hele dagen?

Forbrænd flere kalorier med regelmæssig træning

En rask gåtur kan have stor betydning for din sundhed. Alligevel kan det også være oplagt at dyrker andre former for motion i hverdagen - især hvis du ønsker at gennemføre et vægttab. Regelmæssig træning booster nemlig fedtforbrændingen. Dette gælder, uanset om du dyrker mest konditionstræning eller styrketræning.

Vi vil umiddelbart anbefale dig at udføre begge typer af træning, da du så får brugt musklerne i hele kroppen og øger din muskelmasse. Begge aktiviteter kan være med til at få pulsen i vejret, så du får mere ud af træningen.

 

For at være sikker på, at du holder ved træning, bør du tænke over, hvilken træningsform, du er interesseret i og synes er sjov at udføre. Om det er en halv times løb, zumba, bestemte former for styrketræning e.l. er helt op til dig. Det vigtigste er blot, at det er en motionsform, som du kan lide, og som booster forbrændingen.

Hvilke aktiviteter forbrænder flest kalorier?

Især aktiviteter som løb, cykling og boksning er ideelle til kalorieforbrænding, hvis du udfører dem ved høj intensitet. Løb ved 22,5 km i timen ligger på 23 METs, hård cykling flere kilometer omkring 15 METs og boksning på cirka 13 METs. Også en aktivitet som skiløb kan hjælpe dig med at forbrænde mange kalorier.

Men du kan forbrænde en hel del kalorier ved mange motionsformer. Især dem der aktiverer de store muskelgrupper. Der er således ingen grund til at gå efter de ovenstående aktiviteter, der forbrænder flest kalorier, hvis du ikke bryder dig om dem eller ikke er i god nok form til at gennemføre dem.

I stedet bør du tænke over træningsformer, som du kan blive ved med i længere tid og som du har lyst til at holde ved. Dette vil sikre dig de bedste resultater i længden.

Du forbrænder også kalorier ved hverdagsaktiviteter

Vi forbrænder kalorier hele dagen igennem. Selv i hvileposition vil du forbrænde energi, men det er klart, at vores forbrænding stiger i takt med intensiteten af det, vi laver.

Det betyder, at du også forbrænder kalorier, når du rydder op, støvsuger, vasker op, slå græs o.l. Alt sammen tæller med og hjælper dig med at forbrænde fedt, så hold dig endelig i gang i løbet af dagen - også selvom det ikke altid er med træningsøvelser, der giver store muskler eller booster din kondition.

Arono kan hjælpe dig

Hvis du vil have hjælp til at tabe dig og komme i form, så læs videre på Arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance. 

Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger i app’en, og så vil vores smarte system udregne den optimale kostplan til dig og dit vægttab, så du kan opnå et effektivt forløb – alt sammen lige i det tempo, du ønsker det.

Ofte stillede spørgsmål

Det præcise antal kalorier, du forbrænder ved at gå en tur, afhænger af flere faktorer. Du kan nemt beregne kalorieforbruget ved hjælp af MET-skalaen. Læs mere om kalorieberegningen i artiklen.

Du forbrænder kalorier, uanset hvilken intensitet du går ved. Du vil dog forbrænde mere, jo højere pulsen kommer. Så vil du tabe dig, kan du sagtens skrue op for intensiteten på dine gåture.

Det kommer an på dit kalorieforbrug og den motionsform du vælger. Læs vores tekster her på Arono.dk for at finde frem til dit daglige indtag og cirka kalorieforbrænding ved diverse aktiviteter.

Hvis du går hurtigt nok, og evt. med stigning, kan du forbrænde ca. det samme antal kalorier som ved løb. Men hvorfor ikke kombinere de to øvelser ved at træne i intervaller? Så forbrænder du mere!