Sådan sammensætter du en PCO-kost og bekæmper PCOS

Publiceret d. 16. januar 2018

PCO-kostOplever du, at du tager meget på i vægt? Også selvom du faktisk spiser fint nok og motionerer, som du burde? Så kan det være, du lider af PCOS.

PCOS er en sygdom, som kvinder kan lide af – og som rigtig mange kvinder faktisk lider. For nogle kvinder kan symptomerne ved PCOS være overvægt og fedme.

Du kan dog heldigvis forebygge disse symptomer med den rette PCO-kost.

Hvad er ”PCO”?

”PCO” står for ”Polycystiske Ovarier”.

PCO er forandringer i æggestokkene, hvor du har flere æggeblærer på æggestokkene end normalt. Helt præcist stilles diagnosen ved, at man har mindst 12 æggeblærer på 2-5 mm i et enkelt plan, og volumen af æggestokken er større end 10 ml.

Man kan lide af PCO uden at vide det i en del år. Forandringerne på æggestokkene kan opdages helt tilfældigt ved en ultralydsscanning eller ved anden sygdom.

PCO kan dog også være et symptom på PCOS.

Og hvad er ”PCOS” ?

Det ekstra ”S”, der bliver tilføjet ved slutningen, står for ”Syndrom”.

Når man bliver diagnosticeret for PCOS, vil det sige, at du også har forhøjede kønshormoner og/eller mangelfuld ægløsning. Symptomerne ved dette kan være udebleven menstruation, meget uren hud, øget hårvækst eller overvægtig. Og det vil typisk være alle dele på én gang.

PCOS fører typisk til overvægt

For mange kvinder er det især overvægten, som er generende i dagligdagen. Det skyldes, at kvinder, der lider af PCOS, typisk også vil lide af insulinresistens. Når det sker, vil din krop ikke kunne udnytte dit insulin korrekt, og dermed kan du ikke omdanne glukose til energi.

Kroppen vil også prøve at producere mere insulin, men det fører bare til, at der i stedet dannes testosteron. Og dette mandlige kønshormon har det med at få fedtet på kroppen til at samle sig rundt om livet.

Så hvad kan du gøre for at opnå en tyndere kropsfigur?

Sammensæt en PCO-kost

Den gode nyhed er, at symptomerne ved PCOS kan holdes nede med en PCO-kost.

Og så er det heldigvis ikke en speciel og unik kostplan, du skal følge. PCO-kost er nemlig i høj grad ligesom den normale kost, som man anbefaler den gænge dansker at følge.

Dog kan især fiberrige fødevarer bidrage til at bekæmpe insulinresistens, da de bremser fordøjelsen og mindsker virkningen af ​​sukker på blodet. Du skal undgå simple kulhydrater, og i stedet kaste dig over komplekse kulhydrater, såsom:

  • Grøntsager – broccoli, blomkål og rosenkål
  • Salatblade – rucola og røde salatblade
  • Grønne og røde peberfrugter
  • Rugbrød
  • Havregryn
  • Bønner og linser
  • Mandler
  • Bær

Proteinkilder som kylling og fisk indeholder ikke fiber, men er meget mættende og er derfor en sund kostmulighed for kvinder med PCOS.

Antiinflammatorisk kost er også PCO-kost

Fødevarer, der medvirker til at reducere inflammation kan også være godt:

  • Tomater
  • Kål
  • Spinat
  • Mandler og valnødder
  • Olivenolie
  • Frugt som blåbær og jordbær
  • Fisk som er rig på Omega-3, som laks og sardiner

Disse fødevarer indgår ikke i en PCO-kost

Du skal især undgå de ”dårlige” kulhydrater, da de kan forårsage inflammation og gøre dig mere insulinresistent.

Disse finder du typisk i forarbejdet mad, og derfor skal du ved PCO-kost undgå:

  • Hvidt brød
  • Kager
  • Slik
  • Kartofler
  • Pasta og nudler
  • Durummel og hvedemel
  • Sukker
  • Margarine
  • Mælkeprodukter
  • Rødt kød

Ud over disse, så er fedtstoffer også noget, du bør have fokus på. Du skal især undgå transfedtsyrer, da de øger risikoen for blandt andet diabetes – hvilket er endnu en livsstilssygdom, der ikke ligefrem hjælper med insulinniveauet.

Mindre måltider hjælper også

Det handler dog ikke kun om, hvad du spiser. Det handler også i høj grad om, hvor store portioner du spiser. Hvis du især skal spise komplekse kulhydrater, såsom grove grøntsager, kan det være lettere at blive mæt ved at spise flere gange om dagen.

På den måde bliver mængderne ikke så store, men de giver hele tiden fordøjelsessystemet muligheder for at arbejde med de komplekse kulhydrater.

Lad Arono lave en personlig kostplan til dig

Hvis du drømmer om at mindske symptomerne ved PCOS, så skal du leve efter en PCO-kost. Og det kræver, at du har den rette viden og de rigtige værktøjer ved hånden.

Det kan Arono hjælpe dig med.

Du kan hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål – såsom at tabe dig med en PCO-kost.

Få en gratis personlig kostplan!