En Sense-kur er for dig, der bruger fornuften

Publiceret d. 01. september 2017

Du kender det sikkert godt. Hver dag hører du om en ny vidunderkur, der lover slanke kroppe, store muskler, smukke taljer og meget mere. Og så er de altid ”utrolig lette”. Men hvordan kan det så være, at der altid dukker en ny kur op, hvis de andre fungerer så godt?

Svaret ligger i, at de altid alligevel er for indviklede og for lovende.

Det vil den moderne Sense-kur gøre op med. Her handler det om fornuften frem for reglerne. Du skal kun gøre det, der føles naturligt fornuftigt. Der er ingen hurtige genveje eller smarte tricks. En Sense-kostplan handler om de naturlige og sunde råvarer, og så handler Sense-opskrifter om at indtage færre kulhydrater. Alt sammen i overensstemmelse med den sunde fornuft.

I denne artikel vil du lære:

  • Hvorfor sulten er vigtig
  • Hvordan du sammensætter en Sense-kostplan
  • Hvilke mål du vil opnå med en Sense-kost

Sense-kuren giver plads til sult

Menneskekroppen er et fantastisk underværk. Den kan klare så mange opgaver på så lidt energi. Og så skal den nok sige til, når den har brug for mere. Det er også det, der er hovedtanken i en Sense kur. Du skal mærke, når du er sulten. Du skal kun spise dét, du har brug for.

En måde at fremme dette på, er ved at holde sig til tre måltider per dag. Hvis du gør det i to uger, så skal du nok lære din egen sult at kende. Derefter kan du være ærlig over for dig selv og spørge, om du virkelig har brug for det ekstra måltid? Efter to uger har du også lært, hvordan du skal fordele energien i løbet af dagen.

Sammensætning af en Sense-kostplan

Som sagt er der ikke nogen deciderede regler ved en Sense kur. Men der er dog altid nogle gode retningslinjer. Det er eksempelvis sund fornuft, at sund mad er godt for dig.

  • Derfor vil typiske Sense-opskrifter også indeholder en masse grønt, fisk og æg.
  • Til gengæld vil overflødige kulhydrater fra pasta, brød og ris ikke indgå i en Sense-kostplan.
  • Det giver også god mening at fokusere på fedtstof, men kun de gode – såsom fra olivenolie, avocado og nødder.
  • Og til sidst skal du helst undgå al forarbejdet mad, såsom fastfood, færdigretter, mad der er pakket ind og dét, der umuligt kan holde sig i mange måneder.

En Sense kostplan skal være simpel, for så er der større chance for, at du ikke falder fra.

Brug hænderne som vægte

Når det kommer til størrelsen på portionerne, er det igen fornuften, du skal ty til. Det må ikke være for indviklet at følge en Sense kur, og derfor kan du egentlig bare måle mængderne af med øjnene og hænderne. Det giver mening, at vi kun skal spise dét, vi faktisk kan have i hænderne, og 3-4 håndfulde burde være nok for de fleste.

I én af Sense-bøgerne er der opstillet mål for, hvad en god portion kan være, men igen, du skal selv finde ud af det. Et godt bud på, hvordan et måltid kan se ud, er:

  • To håndfulde grønt – fx nogle gulerødder eller noget skiveskåret peberfrugt
  • Én håndfuld proteiner – fx fra fisk eller kylling
  • Én håndfuld frugt – du kan spise et æble som dessert

Det vigtigste ved en Sense kur er bare, at du spiser fornuftigt. Det vil sige, at du indtager dét, som kroppen faktisk har brug for – når du føler dig sulten.

Byg måltiderne op som kasser

Det er vigtigt at sætte sig for, hvor meget du vil spise. Og så acceptere dig selv. Det er nemt at slå sig selv oven i hovedet, hvis du ikke er mæt nok efter et måltid, eller hvis du spiser mere end du havde planlagt. Men det er en skadelig måde at tænke på.

I stedet skal du forestille dig dine måltider som måltidskasser. Hvert måltid er en kasse, du åbner, fylder op og lukker i igen. Omtrent fire håndfulde mad er nok til at fylde denne kasse op. Det er surt, hvis du fyldte for meget i kassen, men det er ok. Om nogle timer åbner du næste kasse, og så skal du ikke mere tænke på den tidligere. Det er en helt simpel og fornuftig måde at tænke, og det ligger helt naturligt til os som mennesker at tilgive os selv – ellers kommer vi aldrig videre.

Hvad er målet med en Sense-kur?

Sense-kuren er udviklet af Suzy Wengel, der er kostvejleder og foredragsholder. Hun har skrevet bogen ’Sense – slank med fornuft’, og det kom af, at de typiske kure fokuserer for meget på regler. En Sense kur handler i stedet om, at det skal være simpelt at leve et sundt liv. Også samtidig med at du kan nyde en god middag, hygge dig med vennerne og feste i byen.

For at en Sense-kur skal fungere, skal du dog sætte dig nogle realistiske mål for dig selv. Hvis du vil være slank, så er Sense kuren lige noget for dig. Men så skal du også acceptere, at du kun skal spise, når du faktisk er sulten. Og at du kun skal spise det, du faktisk har brug for.

Sense hjælper dig med at leve et sundere liv. Men det er ikke den eneste måde. Her på Arono har vi samlet al den viden, du har brug for. Vi kan endda sammensætte en skræddersyet kostplan, der hjælper dig bedre på vej mod dit mål.

Lær mere om det sunde liv på arono.dk

Hvis du vil vide mere om, hvordan du lever et sundt liv, så læs videre på arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance. Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig og dit vægttab.