Sådan taber du dig nemt ved at skrive kostdagbog

Skrevet af Anne Christensen
Kostvejleder 01. okt 2020

Vil du gerne tabe dig? Har du prøvet masser af gange, men uden held? Kan du ikke forstå, hvad du gør forkert? Løsningen er simplere end du tror – du skal bare lave en kostdagbog!

Hvis du laver en kostdagbog, får du mulighed for at se, hvad du spiser i løbet af en dag. Hvis du opdager, hvad du spiser i løbet af en dag, kan du se, hvad du gør forkert. Og hvis du kan se, hvad du gør forkert, har du en reel chance for faktisk at løse problemet og i sidste ende tabe de kilo, du går og kæmper med!

Hvad er en kostdagbog?

En kostdagbog er enten en notesbog, et stykke papir, et dokument på din computer, din mobil – eller hvad end du nu synes er nemmest! Lad os sige, det er en notesbog.

I notesbogen skriver du ned, hver gang du har spist noget, altså du logger det du indtager. Både hovedmåltider, snacks og ”forbudte” madvarer. Alt skal skrives ned i kostdagbogen, hvis den skal hjælpe dig på den bedste måde.

Hvor længe skal jeg skrive kostdagbog?

Du bestemmer helt selv, hvor længe du vil skrive i din kostdagbog.  Det kan være alt fra en uge til en måned. Dog skal det være så lang tid, at du kan se et tydeligt mønster i dine vaner. Derfor kan det eksempelvis være en måned.

Efter måneden er gået, vil det stå sort på hvidt, hvad du gør forkert i kampen mod de overskydende kilo. På den måde når du frem til en løsning, som du så kan forholde dig til og arbejde med! Du vil opdage at du måske spiser for mange mellemmåltider, at du spiser for store eller for små hovedmåltider, at du spiser for meget sukker, for lidt grøntsager – der kan være alle mulige skjulte grunde til, at du ikke taber dig.

Skal jeg tælle kalorier?

Hvis du gerne vil tabe dig, kan det være en god idé at tælle kalorier. At tælle kalorier henvender sig dog muligvis bedre til kostplanen, som du kan læse mere om i afsnittet om kostplaner.

Hvis du vælger at tælle dine kalorier samtidig med, at du skriver din kostdagbog, kan det være en god måde for dig at finde ud af, hvor mange kalorier der faktisk er i den mad, du indtager.

På den anden side, er det altid bedst at starte blidt ud i et realistisk vægttab. Du må aldrig gabe over for meget, og derfor er det muligvis bedre blot at starte med, at skrive ned hvad du spiser, og så kan du tælle kalorier senere, hvis det er den vej, du vælger at gå. Du skal gøre, hvad der føles bedst for dig, og ikke gabe over så meget, at du ender med at give op!

Hvordan laver jeg en kostdagbog?

Hvis du ønsker at finde synderen i din kost, skal du endelig begynde lave en kostdagbog. Det er ikke særlig svært eller tidskrævende, du skal blot skrive ned, hver gang du putter noget i munden. Her får du en enkel guide til, hvordan du laver din kostdagbog:

  1. Find en notesbog eller din mobil eller andet, som du har mulighed for altid at have på dig
  2. Begynd at skrive ned, hver gang du spiser noget – ALT det du spiser
  3. Skriv ned, hvad du spiser i et godt stykke tid (et sted mellem en uge og en måned)
  4. Læs det derefter igennem og vurder, hvad du gør forkert (får du nok grønt? Nok frugt? Spiser du for meget sukker? Spiser du for meget fed mad?)
  5. Kæmp imod synderen, og fortsæt kampen mod kiloene – og se resultater!

Ærlighed er vejen frem

Hvis du ønsker at tabe dig, er det meget vigtigt, at du er ærlig over for dig selv. Det gælder for det første, når du i din kostdagbog nedskriver den mad du indtager. Du skal være ærlig! Du opnår de bedste resultater, hvis du sørger for at skrive ALT du indtager ned. Selv de mindste ting – så du er sikker på, at du i sidste ende kan spore de dårlige vaner, der forhindrer dig i at tabe dig.

For det andet er det også meget vigtigt, at du er ærlig over for dig selv, når processen med kostdagbogen er slut. Når du kigger på det sort på hvidt, ved du inderst inde godt, hvilke vaner der er dårlige og hvilke der er gode. Hvis du ikke gør, så kan du eksempelvis opsøge en kostvejleder. Selvom du gerne vil fortsætte med slikskålen om aftenen, kan den måske være afgørende. Hvad med at spise frugt om aftenen? Og skifte 3 af dine daglige kopper kaffe med mælk ud med grøn te? I starten er det hårdt, men efter et stykke tid kan du mærke forskel i din krop, og det vil være det hele værd!

Kostdagbog og sundhed

En kostdagbog behøver ikke kun være en løsning for dig der gerne vil tabe dig. Det kan også være det omvendte – hvis du eksempelvis ikke føler, at du kan tage kilo på.

Det kan også være, hvis du blot føler at du gerne vil være sundere, eller hvis du føler dig uoplagt i hverdagen. Måske får du for meget sukker? For lidt grønt? Hvis du laver en kostdagbog, vil du hurtigt opdage, hvad problemet er.

Kostplanen kan også være en løsning

Hvis du ønsker et hurtigt vægttab og ikke kan overskue at lave en kostdagbog, så er der også en anden mulighed – en kostplan. En kostplan er også en form for dagbog, men en dagbog, som er lavet på forhånd. Her skriver du altså ned hvad du ønsker at spise eksempelvis den næste måned. På den måde, kan du på forhånd afgøre hvor meget du skal spise, og hvor mange kalorier der er i de madvarer du skal spise (se afsnit om kalorier).

En kostplan er en god måde at sikre sig et vægttab på, og det gør vægttabet nemmere for dig i hverdagen, da du ved hvad du skal spise i morgen. Og dagen efter. Og så videre.

Kan du ikke overskue at lave din egen kostplan, eller ved du ikke så meget om, hvad det rigtige i forhold til vægttab er, så kan du sagtens få en professionel til det. Eksempelvis Arono!

Arono hjælper dig!

Hvis du vil have hjælp til at tabe dig eller tage på eller noget andet, så læs videre på Arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance.

Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål – alt sammen helt som du ønsker det.