Ved 8-timers kuren kan du spise alt – og tabe dig

Publiceret d. 16. januar 2018

8-timers kurenBare ordet ”slankekur” kan få det til at løbe koldt ned af ryggen hos mange. Det skyldes nok, at de fleste slankekure er meget restriktive. De bestemmer, hvad du må og ikke må spise, og så skal du typisk også tælle kalorier.

Men ikke ved 8-timers kuren.

Her kan du spise alt, hvad du har lyst til, og i lige så vilde mængder som du kan overkomme. Og så vil du endda tabe dig hurtigt!

Hvad er 8-timers kuren?

”8-timers kuren” kendes også som ”8-16-kuren” eller som ”intermittent fasting”.

8-timers kuren er utrolig populær i dag – ligesom 5:2-kuren – men det betyder nu ikke nødvendigvis, at den er helt ny. Faktisk tværtimod.

8-timers kuren er en fastekur. Faste, ligesom man har gjort igennem hele menneskehistorien i stort set alle kulturer og religioner.   

Og den er egentlig meget simpel: 8 timer i døgnet må du spise lige, hvad du vil, mens du i de sidste 16 timer af døgnet skal faste.

Sådan fungerer 8-timers kuren

Teorien bag 8-timers kuren er, at menneskekroppen faktisk ikke er designet til at skulle spise hele tiden. Når kroppen hele tiden får tilført energi og næringsstoffer, får den aldrig ro til at reparere sig selv eller slappe af.

I stedet bør du kun spise i 8 timer i døgnet. Og de 8 timer i døgnet skal du selv bestemme hvornår er. Du kan eksempelvis vælge at sige, at du må spise fra kl. 10 om morgenen til kl. 18 om aftenen.

Generelt set er det lettest, hvis du kan udskyde din morgenmad til kl. 10, så du kan få frokost ved 13-tiden og aftensmad ved 18-tiden. På den måde kan du få alle dine måltider, samtidig med at størstedelen af faste-perioden finder sted, mens du sover.

Sådan kommer du godt i gang med 8-timers kuren

8-timers kuren er ikke så kompliceret, som mange andre slankekure.

Men den kræver alligevel lidt forberedelse. Det skyldes, at det kan være et orentlig chok for din krop, hvis du med ét ændrer dine spisevaner og daglige rytme.

Du bør i stedet starte roligt ud. Vælg 3 dage om ugen – eksempelvis mandag, onsdag og lørdag – hvor du kun må spise i en 8-timers periode.

Du kan herefter gradvist arbejde dig fremad uge for uge. Dit endemål er at opnå en daglig rytme, hvor du kun spiser 8 timer i døgnet.

Disse fordele er der ved 8-timers kuren

Der er en god grund til, at 8-timers kuren er blevet så populær.

Eller rettere sagt: Der er faktisk ret mange:

  • Vægttabet: Hvis du indtager langt færre kalorier, end du forbrænder, så vil du også tabe dig. Når kroppen ikke får den normale mængde energi ind, vil den begynde at tage på fedtdepoterne i stedet.
  • Insulinniveauet: Når kroppen har fastet, er den bedre til at fortælle sine celler, at de skal optage mere glukose fra blodet. Det betyder, at der opstår en øget insulinsensitivitet. Efter bare to ugers faste bør du kunne se betydelige forbedringer i reguleringen af insulin i din krop. Dermed er der mindre risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Spis lige hvad du vil

Og så er der selvfølgelig den klare fordel, at du jo kan spise alt, hvad du vil. Der er ingen restriktioner på, hvilke madvarer du må spise, eller hvor mange kalorier du må indtage. I 8-timers perioden kan du gå helt amok.

Dog vil du sikkert hurtigt opdage, at din krop ikke har brug for så meget, som du tror. 8-timers kuren fører faktisk typisk til, at du får et mere realistisk forhold til mad, end du havde, inden du gik i gang.

Lad Arono skræddersy den perfekte kostplan til dig

Hvis du drømmer om at tabe dig, så er 8-timers kuren et godt valg. Men du bør stadig have den rette kostplan ved hånden, så du kan få de rette næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Det kan Arono hjælpe dig med.

Du kan hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan nå i mål med et vægttab.

Få en gratis personlig kostplan!