Sådan booster du din fedtforbrænding med kosten

Senest opdateret d. 01. oktober 2020

Du drømmer sikkert – ligesom så mange andre – om at få den perfekte krop. Slank, smidig og veltrænet. Og det kan du også få – du skal bare lige kende til de fundamentale principper – såsom fedtforbrænding.

Du kan nemlig først få din krop til at fremstå perfekt, når du har fået det overskydende fedt væk fra kroppen. Du skal simpelthen kende til fedtforbrænding, og denne artikel er din guide til, hvordan du booster din fedtforbrænding – uden at bruge alle døgnets timer i et fitnesscenter.

Først og fremmest: Hvad er fedtforbrænding?

Fedtforbrænding er faktisk dét, din krop gør hele tiden. Den forbrænder fedt for at få energi. Og den energi skal kroppen bruge til at holde sig i gang hele tiden.

”Kalorier” er et andet ord for energi. Kalorier får vi fra vores kost, og kalorierne kommer fra de tre overordnede næringsstoffer: proteiner, kulhydrater og fedtstoffer.

Og det er især kalorierne fra fedtstofferne, som er den vigtigste kilde til energi.

Hvad sker der helt præcist i kroppen?

Fedtforbrænding i kroppen sker ved dét, der kendes som ”metabolisme”. Metabolismen er den proces, der finder sted, når det store maskineri ved navn ”kroppen” omdanner mad til energi, hvorefter energien bliver til et bankende hjerte og oppustende lunger.

Fedtforbrændingen finder hele tiden sted – også når du ikke løber maraton.

Hvorfor er nogle så overvægtige og andre normalvægtige?

Ja, hvorfor er det så, at nogle har mere fedt på kroppen end andre?

Der kan der være mange grunde til. Kosten spiller en utrolig stor rolle, og det typiske svar er, at du spiser dig mæt i flere kalorier, end du har brug for i løbet af en dag.

Men generne spiller faktisk også en stor rolle. Og nej, det er ikke bare en dårlig undskyldning. Studier har vist, at for nogle kan generne være ansvarlige for helt op til 80% af vægttabet, mens kosten kun spiller en meget lille rolle.

Og så er der selvfølgelig de udefrakommende faktorer, som kan føre til overvægt. Du er i høj grad præget af dit miljø. Hvis din mor eksempelvis har røget mens du var en baby, eller hvis din skole har ligget tæt på en McDonalds, så kan det have en betydning for dit helbred.

Heldigvis kan du overkomme alt dette – du skal bare booste din fedtforbrænding!

Du behøver ikke at træne for at øge fedtforbrænding

Du behøver ikke at bruge alle døgnets timer på at løbe maraton – faktisk tværtimod.

Din fedtforbrænding er nemlig størst ved BMR, hvilket er en forkortelse for basalstofskifte. Du kan læse meget mere om BMR her.

Helt op til 80% af din fedtforbrænding finder sted, når du ingenting laver. Regulær motion og styrketræning rammer kun omtrent 15-30% af din fedtforbrænding.

Så hvad kan du i stedet gøre for at øge din fedtforbrænding?

Øg din fedtforbrænding med kosten

Den rette kost er en af de bedste måder at øge din fedtforbrænding.

Du skal fokusere på at få mad med lavt GI og GL.

”GI” står for glykæmisk indeks, og det fortæller om, hvor meget nogle bestemte madvarer vil få blodsukkeret til at stige. Du vil ikke have det til at stige. ”GL” står for glykolytisk belastning, og det betyder, at selv hvis nogle madvarer har et højt GI, så er det ikke så slemt, så længe det er i de rette mængder.

Ud over dette, så skal du også spise mad med en masse proteiner i, da de kan være med til at beskytte dig mod at blive insulinresistent. Hvis du er insulinresistent, vil din krop gøre sit bedste for at producere så meget insulin som muligt, og insulin har det med at oplagre fedt på kroppen.

Og hvad betyder alt dette så?

Jo, kort fortalt findes der nogle bestemte madvarer, du kan spise, for at øge din fedtforbrænding.

Dette skal du spise for at øge din fedtforbrænding

Disse madvarer kan du spise dagligt for at øge din fedtforbrænding:

  • Havregryn
  • Brune ris
  • Bønner
  • Linser
  • Kikærter
  • Kylling
  • Fisk
  • Olivenolie
  • Nødder
  • Frø
  • Gurkemeje
  • Chili
  • Grøn te

Sammensæt den optimale kostplan til fedtforbrænding

Hvis du drømmer om at blive slank og veltrænet, skal du øge din fedtforbrænding. Og det kræver, at du har den rette viden og de rigtige værktøjer ved hånden.

Det kan Arono lige netop hjælpe dig med.

Du kan hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål – såsom at øge din fedtforbrænding.