Hvor meget protein om dagen skal du virkelig have?

Publiceret d. 16. januar 2018

protein

Er du også usikker på, hvor meget protein om dagen du virkelig skal have?

Det kan være svært at gennemskue. Faktisk kan det generelt være ret svært at finde ud af, hvordan du sammensætter den mest optimale kost. Uanset om du vil leve sundt, tabe dig eller tage på i muskler, så er det helt essentielt, at du kender til det grundlæggende ved kosten.

I denne lynguide vil du finde ud af, hvor meget protein om dagen du skal have – samt hvor du finder proteinerne.

Først og fremmest: Hvad er proteiner?

Proteiner er – helt kliche-agtigt – kroppens byggesten.

Proteiner har nogle forskellige roller at spille, hvilket blandt andet tæller:

  • At reparere og vedligeholde muskler, knogler og huden på kroppen
  • At styre de mange kemiske processer
  • At lade de forskellige dele af kroppen kommunikere med hinanden
  • Og at transportere vigtige molekyler rundt i kroppen, såsom oxygen ud til cellerne.

Proteiner er også utrolig gode, hvis du har planer om at tabe dig. Det skyldes, at proteinrig mad giver dig en længerevarende mæthedsfornemmelse. Men proteiner er selvfølgelig også med til at opbygge og reparere muskelvæv, og det kommer især fitness-typerne til gode.

Beregn hvor meget protein om dagen du skal have

Det er altså meget vigtigt at få nok proteiner gennem kosten.

Men spørgsmålet er så, hvor meget protein om dagen du virkelig skal have?

Det kan du heldigvis udregne på en let måde. Her finder du en smart protein-beregner, hvor du bare skal oplyse dit aktivitetsniveau, din træningsform og din vægt.

Hvis du eksempelvis vejer 70 kg. og løber 2-3 gange om ugen, har du brug for omtrent 70 gram protein hver dag.

Sådan kan du sammensætte en proteinrig kost

Når du ved, hvor meget protein om dagen du har brug for, kan du sammensætte en ordentlig kost.

Her er nogle eksempler på proteinrig kost:

  • Æg
  • Alle slags fisk (især tun)
  • Kyllinge- og kalkunbryst
  • Magert kød fra græsædende dyr
  • Broccoli og rosenkål
  • Bønner
  • Linser
  • Quinoa
  • Ris
  • Mandler, pistacier, peanuts og cashewnødder
  • Græskarkerner
  • Havregryn
  • Hytteost og parmesanost
  • Græsk yoghurt

Som du kan se, så spiller kød faktisk ikke en så stor rolle, når det kommer til proteinrig mad. Det er i hvert fald langt fra den eneste måde at få en tilpas mængde protein i sin kost.

Derimod kan du med fordel få langt de fleste af dine proteiner fra grøntsager. Det er ikke for ingenting, at man ved vegetarer generelt ser et større indtag af stort set alle næringsstoffer.

Lær mere om det sunde liv med Arono

Hvis du vil vide mere om, hvordan du lever et sundt liv, så læs videre på Arono.dk.

Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kosten og det sunde liv.

Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den optimale kostplan til dig, så du eksempelvis kan få nok protein i løbet af dagen.

Få en gratis personlig kostplan!