Salmon caloriesDrømmer du om at tabe dig på en god og sund måde? Men orker du ikke tanken om at starte på en slankekur, da det sikkert betyder sult og kedelig retter?

Hvis du har denne frygt, så bare rolig – det er helt normalt.

Men hvad nu hvis der faktisk fandtes en fed måde at opnå vægttab på? En måde, hvor du eksempelvis skal spise æg og bacon til morgenmad. Og laks til frokost? Og en stor, rød bøf til aftensmad?

Hvad nu hvis den kur fandtes?

Og den hed Atkins-kuren?

Ja, så vil du have en sund måde at tabe dig på, mens du samtidig kan spise (næsten) ligeså tosset, som du vil.

I denne guide til Atkins-kuren vil du lære:

  • Hvad Atkins-kuren er
  • Hvordan du starter på en god måde
  • Og hvilke madvarer du må/ikke må spise

Hvad Atkins-kuren er

Atkins-kuren er opkaldt efter en fyr ved navn Atkins. No surprise there.

Dr. Robert Atkins udformede Atkins-kuren i 70’erne, og den minder i høj grad om de slankekure, der går under fællesbetegnelsen ”LCHF”. Grundtanken ved disse er, at et lavt indtag af kulhydrater – og et meget højt indtag af proteiner og fedt – vil føre til mange livsforbedringer.

Og der er faktisk noget om snakken.  

Det samme gør sig gældende ved Atkins-kuren. Og denne gør sig især bemærket, når man taler om vægttab.

Vent, hvordan kan mere fedt føre til vægttab?

Jo, ser du, det smarte ved Atkins-kuren ligger ikke ved det høje indtag af fedt alene.

Det ligger snarere ved det lave indtag af kulhydrater.

Når du ved Atkins-kuren indtager en minimal mængde kulhydrater, vil du i stedet fylde dig med proteiner og sunde fedtstoffer. Og disse er med til at sænke appetitten, hvilket betyder, at du vil spise færre kalorier.

Ud over det, så vil du ved en LCHF-kur også opleve, at din krop begynder at udskille et biprodukt ved navn ”ketoner”. Det kan kroppen bruge som brændstof, alt imens den forbrænder ekstra kropsfedt.

Og så viser nye studier faktisk, at fedt overhovedet ikke er så slemt, som vi tidligere har gjort det til. Du skal derimod være på vagt over for det hvide sukker.

Så hvad går Atkins-kuren så helt præcist ud på?

Hvor Atkins-kuren er anderledes fra andre LCHF-kure er, at den er delt op i fire faser.

1. Fase: Introduktion
Til at starte med må du kun spise højst 20 gram kulhydrater om dagen i 2 uger. Og 20 gram er ikke meget.

Det vil altså sige, at du skal spise mad med en masse umættede fedtstoffer og proteiner i. Når du endelig skal spise kulhydrater, så sørg for at de kommer fra grøntsager og salat.

I denne fase kickstarter du altså kroppen, og du kan muligvis opleve et vægttab på helt op til 7 kg. Du skal derfor også være forberedt på, at det godt kan virke overvældende for kroppen.

2. Fase: Vægttab
I denne fase skal du næsten køre samme stil som i første fase. Dog begynder du langsomt at tilføre flere kulhydrater i form af nødder, grøntsager og frugter.

Målet for denne fase er at finde ud af, hvor mange kulhydrater du kan tilføre kosten, inden dit vægttab stopper igen.

3. Fase: Præ-vedligeholdelse
Når du engang har opnået det vægttab, du ønsker, kan du begynde at tilføre lidt flere kulhydrater til kosten. På denne måde kan du nænsomt finde det punkt, hvor du hverken taber dig eller tager på.

4. Fase: Vedligeholdelse
Og, som navnet antyder, er sidste fase også den fase, der skal være permanent. Altså din ideelle tilstand, hvor du hverken taber dig eller tager på. Her skal du bare vedligeholde din sunde kost og din vægtbalance, og du kan spise lige præcis så mange kulhydrater, som din krop tillader.

Alt i alt kan du se, at Atkins-kuren er en form for ”test-kur”, hvor du kan finde ud af, hvad din krop har brug for af kulhydrater.

Du kan dog også vælge at bruge denne kur til blot at tabe dig hurtigt. Hvis dette er dit mål, skal du bare holde dig til den første fase. Dette kan dog ikke anbefales, da du typisk vil tage de tabte kilo på hurtigt igen.

Hvad må du så ikke spise ved Atkins-kuren?

Hovedprincippet ved Atkins-kuren er altså:

”Ud med kulhydraterne og ind med proteinerne/fedtet”

Men hvordan kan du så vide, hvilke madvarer der indeholder hvad?

Jo, generelt set kan du følge disse retningslinjer:

  • Sukker: Dette er en no brainer, men den skal alligevel lige nævnes. Sukker er et kulhydrat, og så er det sjældent godt for noget. Undgå især kager, slik, sodavand og saftevand.
  • Transfedtsyrer: Selvom der før blev slået et slag for fedt, så var det kun ”det gode fedt”. Såsom umættet fedt. Undgå transfedtsyrer, som du typisk finder i forarbejdet mad og fast food.
  • Korn: Kulhydrater finder du især også i korn, så undgå mad med eksempelvis hvede i – såsom brød.
  • Ris: Ligesom korn er der også mange kulhydrater i ris.
  • Grøntsager og frugter: Du finder ikke kun kulhydrater i slik og brød. Også i grøntsager og frugter er der et højt antal kulhydrater – såsom gulerødder, kartofler, bananer, æbler, grapefrugt og meget mere.

Hvad MÅ du spise ved Atkins-kuren?

Kød.

Ej, ikke kun kød. Men dog overvejende kød.

Ved Atkins-kuren handler det om at få fedtstoffer og proteiner. Og det får du gennem:

  • Okse- og svinekød
  • Fjerkræ
  • Fede fisk – laks, makrel og sardiner
  • Æg
  • Smør, yoghurt og ost
  • Mandler, valnødder og solsikkefrø
  • Gode olier, såsom oliven- og avocado-olie

Det gode ved Atkins-kuren

Det er dette, der gør Atkins-kuren så populær.

I modsætning til mange andre restriktive slankekure og kostplaner tillader Atkins-kuren, at du spiser lækre retter med store røde bøffer, sprødt bacon, alverdens oste, friske avocadoer, smørstegte omeletter og lækre laksesandwich.

Der er ingen grænse for, hvor meget du må spise af dette.

Du skal ikke tælle kalorier eller følge en bestemt madplan.

Du skal bare undgå at få kulhydrater, og så skal du indrette dig efter de 4 faser.

Lær mere om det sunde liv med Arono

Hvis du vil vide mere om, hvordan du lever et sundt liv, så læs videre på Arono.dk. Her finder du også mange andre slankekure og kostplaner, du kan følge, samt en masse artikler, der hjælper dig med kost og ernæring.

Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål. F.eks. at tabe dig 10 kg.

Få en gratis personlig kostplan!