Proteinrig kostDrømmer du om at tabe dig? Eller ønsker du at opbygge større muskler? Eller søger du bare en overskuelig vej til et sundere liv?

Så bør du spise mere proteinrig mad!

Lyder det for godt til at være sandt? Så læs denne guide og lær, hvilke 3 gode grunde der er til at spise mere proteinrig mad.

Du vil lære:

  • Hvad proteiner er
  • Hvorfor du bør spise mere proteinrig mad
  • Og hvilke madvarer der er proppet med proteiner

Først skal du vide, hvad kroppen har brug for

Gennem vores kost får vi vores energi. Denne energi kalder vi også for kalorier. Kroppen forbrænder en vis mængde energi i løbet af dagen, og det betyder, at du skal genopfylde denne energi.

Kalorierne i vores mad stammer fra de tre næringsstoffer:

  • Proteiner, der er kroppens byggesten,
  • Fedtstoffer, der er en vigtig energikilde, og som fungerer som depot for opbevaring af energi,
  • Og kulhydrater, hvoraf de fordøjelige er kroppens vigtigste kilde til energi.

Hvad gør proteiner for din krop?

Proteiner er kroppens byggesten, og de har nogle forskellige roller at spille, hvilket blandt andet tæller:

  • At reparere og vedligeholde muskler, knogler og huden på kroppen,
  • At virke som enzymer i kroppen, der styrer de mange kemiske processer,
  • At virke som hormoner, der lader de forskellige dele af kroppen kommunikere med hinanden,
  • Og at transportere vigtige molekyler rundt i kroppen, såsom oxygen ud til cellerne.

Proteiner har altså en finger med i mange af de livsvigtige processer, og derfor er det også vigtigt at få nok proteiner gennem kosten.

Men der er faktisk også nogle andre ret gode grunde til at spise en proteinrig kost.

Her er 3 gode grunde til at spise proteinrig mad

Der er mange gode grunde til at spise en proteinrig kost. Men nogle mennesker kan især have gavn af mere proteinrig mad:

  • Folk der vil tabe sig: Proteiner – frem for kulhydrater og fedtstoffer – er faktisk utrolig gode, hvis du har planer om at tabe dig. Det skyldes, at proteinrig mad tager længere tid at fordøje, og dermed vil du også føle dig mæt i længere tid. Hvilket betyder, at du sandsynligvis vil skære ned for mængden af kalorier i din kost. Ud over det, så er der også studier, der viser, at proteiner er med til at sænke vores blodsukker, hvilket fører til, at vores appetit også falder.
  • Folk der styrketræner: Proteiner er kroppens byggesten. Proteiner er med til at opbygge og reparere muskelvæv, og det kommer især fitness- og konditions-typer til gode. Når du træner eller løber, bryder du muskelvævet op, og proteinerne er så med til at bygge det op igen – stærkere og bedre end før.
  • Folk der bare vil leve sundere: Det lyder måske lidt banalt, men der er dog en vis sandhed i det. Mere proteinrig mad vil betyde mindre ”dårlig” mad. Det skyldes, at proteinrig mad generelt set er ret sundt. Tænk på æg, bønner og fisk. Hvis du kan erstatte mad med mættede fedtstoffer, stivelse og sukker med proteinrig mad, ja, så er du et skridt tættere på en sundere livsstil.

Nogle eksempler på proteinrig mad

Spørgsmålet er så, hvor du finder proteinrig mad? Her er nogle eksempler:

  • Æg
  • Alle slags fisk
  • Kyllinge- og kalkunbryst
  • Magert kød fra græsædende dyr
  • Bønner
  • Linser
  • Quinoa
  • Mandler, pistacier, peanuts og cashewnødder
  • Havregryn
  • Hytteost og parmesanost
  • Græsk yoghurt

Der findes anden proteinrig mad end kød

Som du kan se, så spiller kød faktisk ikke en så stor rolle, når det kommer til proteinrig mad. Ud over fisk og fjerkræ, anbefales det faktisk, at du finder dine proteiner fra andre steder end okse- og svinekød.

Det skyldes, at den slags kød typisk også indeholder store mængder af kolesterol og mættet fedt – og det er ikke særlig fedt!

Derimod kan du med fordel prøve at få langt de fleste af dine proteiner fra grøntsager og vegetarisk mad. Det er ikke for ingenting, at man ved vegetarer generelt ser et større indtag af stort set alle næringsstoffer.

Lær mere om det sunde liv på arono.dk

Hvis du vil vide mere om, hvordan du lever et sundt liv, så læs videre på arono.dk. Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance. Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål.

Få en gratis personlig kostplan!