Sådan bliver du slank

Publiceret d. 10. april 2018

Synes du, at du vejer for meget? Har du lidt for meget mavefedt, og har du egentlig lyst til at ændre det? Går du med drømmen om at blive slank? Det kan du bestemt også blive! Selvom det kan virke uoverskueligt, så er det ikke en umulig situation – tværtimod! Læs med her, og se hvordan det kan lade sig gøre.

Hvordan bliver jeg slank?

Ja, det er så spørgsmålet til en million kroner – og alligevel er det så enkelt:

  • Du skal spise sundt og varieret, og du skal dyrke motion.
  • Du skal sove nok timer om natten og opretholde en nogenlunde god døgnrytme, hvor dagene ikke skiller sig for meget ud fra hinanden (søvnmæssigt).
  • Og endelig skal du passe på med at være for stresset.

Hvis du sørger for at leve sådan, så er der ikke meget, der kan holde dig fra at blive slank. Hvis du af den ene eller den anden grund ønsker at se hurtige resultater, og hvis du føler, at din overvægt har brug for et skub, så findes der flere forskellige slankekure, der virker. Dem kan du læse mere om længere nede.

10 simple måder at blive slank på

  • Gå ordentlig tid i seng (husk at få dine 8 timer hver nat)
  • Drik vand! (alt andet er en kilde til overvægt – selvom en enkelt kop kaffe og et enkelt glas rødvin i ny og næ ikke skader)
  • Sørg for at bevæge dig en halv time til en time om dagen (gang, cykling, løb, sjipning, hvad end du lyster)
  • Skru ned for din skærmtid (2 timer er mere end rigeligt, og jo mindre, jo bedre)
  • Træn blot nogle gange om ugen (få lavet et træningsprogram, der passer til dig, så du træner rigtigt – og sørg for at styrketræne)
  • Spis rugbrød, og undgå hvidt brød
  • Tag trappen (jo, den er god nok, det virker!)
  • Lad være med at være stresset (nemmere sagt end gjort, men… stress er roden til alt ondt)

Proteinrig mad hjælper dig på vej

Det er bevist, at hvis du har en mere proteinrig kost, så vil du tabe dig mere og holde vægten bedre. Det skyldes, at de mætter, og hvis du holder dig mæt i løbet af dagen, så overspiser du ikke om aftenen! Magert kød kan være en god kilde til protein (eksempelvis kylling og kalkun), men du behøver ikke at leve udelukkende af kød, hvis du ønsker at tabe dig eller opretholde din vægt. Æg, bønner, linser, grøntsager, fisk, kikærter, tofu, nødder og skyr er i lige så høj grad en god måde at indtage sine proteiner på.  

Slankekure

Hvis du ønsker hurtige resultater, eller du har bestemt dig for at der skal ske noget lige nu, så findes der flere forskellige slankekure, der virker og som gør, at du holder vægten. Eksempler på nogle kure er Sense-kuren, 5:2-kuren, C9-kuren, Atkins-kuren, Dukan-kuren, suppe-kuren, 8 timers-kuren og matematik-kuren.

Kostplan er vejen frem

En personlig vejleder i form af en diætist eller en kostvejleder kan hjælpe dig på vej til en sundere og bedre livsstil. Hvis du opsøger en diætist eller en kostvejleder vil de nemlig med stor sandsynlighed lave en kostplan til dig, der passer til dig og dit liv.

En kostplan er en plan over, hvad du må spise i et bestemt antal tid – eksempelvis en måned. Kostplanen vil være fyldt med sunde madvarer og du vil, hvis du føler den, få præcis det antal kalorier du skal have for at tabe dig.

Arono kan også hjælpe dig

Hvis du gerne vil have hjælp til at blive slank eller slankere, så læs videre på Arono.dk.

Her finder du en masse artikler og guides, der hjælper dig med kost, motion og den gode balance. Du kan også hurtigt og let oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy den perfekte kostplan til dig, så du kan opnå dine personlige mål – alt sammen helt som du ønsker det. Arono fungerer som din personlige kostvejleder, som du har mulighed for at have på dig hele tiden – ligegyldigt hvor du bor henne.