Glutenallergi – den komplette guide til gluten

Publiceret d. 17. januar 2018

GlutenallergiLider du af glutenallergi? Eller frygter du, at du måske kunne lide af glutenallergi?

Det er helt forståeligt. Gluten er noget, vi i højere grad støder ind i under vores daglige indkøb, og i dag kan helt op til 50.000 danskere have et dårligt forhold til gluten – uden at de overhovedet ved det.

Glutenallergi – eller glutenintolerans, som nok er en mere korrekt definition – er en bestemt reaktion, man kan have over for proteinet gluten. Hvis du lider af glutenallergi, så kan din krop simpelthen ikke håndtere dette protein.

Men det bør dog ikke være noget problem. Faktisk tværtimod. At leve uden gluten kan faktisk være et skridt på vejen mod et sundere liv!

Få en gratis glutenfri kostplan

I denne guide vil du lære:

  • Hvad gluten er
  • Hvad glutenallergi er
  • Hvad du kan spise, hvis du har glutenallergi
  • Og hvordan du kan leve sundere uden gluten

Så først og fremmest: Hvad er gluten?

Inden vi dykker ned i, hvad glutenallergi er, og hvorfor nogle lider af glutenallergi, skal vi først være enige om, hvad gluten overhovedet er.

Du har sikkert hørt om proteiner, kulhydrater og fedtstoffer. Og du ved sikkert godt, at de hver især har en vigtig rolle at spille i vores kost. Kroppen har simpelthen brug for hver og én – især proteiner.

Men vidste du også, at der findes forskellige slags proteiner? Og at de kommer fra forskellige typer madvarer (og ikke bare kød, som mange fejlagtigt tror)?

Gluten er én af disse proteiner. Eller faktisk er det en hel familie af proteiner. Og denne Familien Gluten har en rolle at spille i vores kost.

Hvad gør gluten?

Gluten er blandt andet dét, der får vores brød til at blive stort og sprødt. Gluten er med til at holde maden sammen, og så har det en indflydelse på, hvor ”elastisk” vores dej bliver.

Når du tager noget mel og mixer det sammen med vand, er det gluten-proteinerne, der får det til at hænge sammen og giver den klistrede fornemmelse.

Denne klistrede og elastiske form er også dét, der får brød til at hæve op.

Hvor finder du gluten?

Gluten findes i mange kornsorter, såsom:

  • Hvedemel
  • Durumhvede
  • Grahamsmel
  • Rugmel
  • Rugkerner
  • Havregryn
  • Bulgur
  • Couscous
  • Spelt

Faktisk udgør gluten op til 80% af proteinindholdet i hvede, rug og byg.

Men gluten kan også poppe op i fødevarer og forarbejdet mad, som du måske ikke havde regnet med, såsom:

  • Panerede fødevarer af kød og fisk
  • Ristede løg
  • Frysepizza
  • Madlavningsfløde
  • Is
  • Fyldt chokolade
  • Vingummi
  • Kakao
  • Øl

Du bør derfor altid læse på bagsiden af en madvare, hvis du er i tvivl om, om der er gluten i den.

Hvad er glutenallergi så?

Så hvis gluten findes i så mange forskellige fødevarer, hvordan kan det så være, at nogle er allergiske over for det?

Jo, først og fremmest skal der skelnes mellem to begreber: glutenallergi og glutenintolerance (cøliaki).

Glutenallergi er den betegnelse, vi ofte hører. Men det hænder tit, at folk i virkeligheden mener glutenintolerance – eller en vis intolerance over for bestemte fødevarer – i stedet for en decideret ”allergi”.

Men altså, lad os starte med at tage hul på glutenintolerance og finde ud af, hvad det egentlig dækker over.

Glutenallergi er egentlig cøliaki

Den uheldige tilstand, som folk oftest forbinder med gluten, er nok i virkeligheden intolerance. Ikke allergi.

Allergi er en sygdom, som gør, at der sker en overreaktion i kroppens immunsystem over for stoffer, som ellers normalt er uskadelige. Men det er ikke helt tilfældet ved gluten.

Nogle personer kan godt have overfølsomhed over for proteiner, der findes i visse kornsorter. Dette skyldes en livslang sygdom i tyndtarmen, og det kendes som cøliaki.

Hvis du lider af cøliaki, og du indtager mad med gluten i, så vil der udløses en lokal reaktion i tyndtarmen. Denne reaktion kan føre til, at kroppens evne til at optage andre næringsstoffer bliver nedsat betydeligt.

Hvilke symptomer er der ved cøliaki?

Så ”cøliaki” eller ”glutenintolerance” er egentlig en mere korrekt betegnelse end ”glutenallergi”.

Hvis du lider af cøliaki, og du indtager gluten, vil du kunne opleve disse symptomer:

  • tarmluft
  • tynd afføring
  • underernæring
  • vægttab
  • forstoppelse
  • nedsat blodprocent

For at holde disse symptomer nede, skal du leve efter en glutenfri kost.

Lider du så af cøliaki?

I dag lider omtrent 5000 danskere af cøliaki. Men der er faktisk ret stor sandsynlighed for, at 10 gange så mange lider af denne sygdom uden at vide det.

Hvordan kan DU så vide, om du lider af cøliaki? Jo, du kan først tjekke, om du oplever de førnævnte symptomer, når du spiser efter en kost med gluten i. Hvis dette er tilfældet, bør du opsøge din læge, som kan tage en vævsprøve fra din tyndtarm.

Det er som regel en arvelig sygdom, og man vil oftest se symptomerne i en tidlig alder. Men sygdommen kan muligvis også komme udefra, eksempelvis gennem en infektion.

Du kan i virkeligheden lide af hvedeallergi

Er du ikke helt enig i, at der cøliaki, du lider? Oplever du alligevel, at du får en eller anden allergisk reaktion, når du spiser mad med i gluten i?

Ja, så bare rolig, du er ikke nødvendigvis helt tosset!

I virkeligheden kan det være, at du ikke lider af glutenallergi, men i stedet lider af hvedeallergi. Hvedeallergi er dog ikke meget anderledes fra glutenallergi, da du ved hvedeallergi heller ikke kan tåle de bestemte proteiner, der er i hvede.

Ved hvedeallergi kan symptomerne være:

  • Opkast
  • Diarré
  • Udslæt
  • Åndedrætsbesvær

Men uanset om det skal kaldes ”glutenallergi” eller ”hvedeallergi”, så er svaret nok det samme:

Skær gluten ud af din kost.

Spørg en diætist til råds

Hvis du har glutenallergi (ja ja, vi ved det godt, men for nemheds skyld bliver vi ved med at kalde det for ”glutenallergi”), så bør du – helt enkelt – undgå gluten. Hele livet igennem.

Dette kan dog for nogen være en stor byrde, da der findes gluten i utrolig meget af den mad, vi danskere spiser til dagligt.

Men en glutenfri kostplan er altså vejen frem, og denne kostplan kan udarbejdes i samarbejde med en rigtig diætist.

En diætist er en uddannet person, som kan hjælpe dig til et sundere liv. Blandt andet via en kostomlægning.

Alternativt kan du tage kontakt til en kostvejleder, der også kan være til stor hjælp.

Her finder du ikke gluten

Hvis du vil undgå gluten, er det vigtigt at vide, hvor det kommer fra. Men som tidligere vist, så kan gluten spores i utroligt meget mad.

Her er dog nogle eksempler på nogle fødevarer, som fra naturens side ikke burde indeholde gluten:

  • Kød
  • Grøntsager
  • Frugter
  • Ris
  • Majsmel
  • Kartoffelmel
  • Sojamel
  • Birkes
  • Solsikkekerner
  • Græskarkerner
  • Quinoa
  • Chiafrø
  • Sesamfrø
  • Nødder
  • Kokos

Men tjek dog for en god ordens skyld altid på bagsiden.

Du kan også finde glutenfri fødevarer, hvor man har reduceret mængden af gluten. Det betyder, at du kan spise bestemte fødevarer uden at være nervøs for en reaktion.

At spise ude med gluten

Én ting er at tilberede glutenfrie retter hjemme i dit eget køkken. Noget helt andet er at skulle tage ud på en fin restaurant med dine venner, uden at løbe fra bordet med heftig diarre eller åndedrætsbesvær.

En måde at undgå gluten, når du spiser ude, er simpelthen at holde dig til det, du kender. Kød og grøntsager er som sagt altid en sikker vinder, når det kommer til glutenfri mad. Derimod skal du være på vagt, når det kommer til paneret og friturestegt mad. Du skal også overveje, om den mad, du får serveret, kan have været tilberedt i samme skåle eller gryder, som mad med gluten har været tilberedt i.

Et godt råd er dog altid at sige til din tjener, at du skal undgå gluten, og at kokken derfor skal være ekstra opmærksom på dette.

Det korte af det lange

Det korte af det lange er, at nogle personer ikke kan tåle gluten. Uanset om det skyldes cøliaki eller en form for hvedeallergi, så bør disse personer leve efter en 100% glutenfri kost.

Gluten findes især i kornprodukter såsom hvede, byg og rug. Det betyder dog også, at en glutenfri kost kan være svær at opnå, da disse kornprodukter findes i utrolig meget af vores mad.

Spørgsmålet er så, om det kun er folk med glutenallergi, der bør droppe gluten?

Det er populært at spise glutenfri

At nogle personer kan få det dårligt af gluten er ikke en nyhed. Lægevidenskaben har længe kendt til cøliaki og hvedeallergi, men alligevel er glutenfrie produkter i dag populære som aldrig før.

I USA er det næsten helt op til 30% af befolkningen, der er begyndt at skære ned på mængden af mad med gluten i. Og det er altså på trods af, at kun omtrent 1% af befolkningen lider af glutenallergi.

Det skyldes hovedsageligt nogle studier, som har vist, at en glutenfri kost skulle kunne hjælpe mod overvægt, nogle forskellige sygdomme og generelt gøre dig sundere. Store stjerner som eksempelvis Gwyneth Paltrow and Jenny McCarthy er fortalere for denne kost.

Der er dog også andre studier, som har sået tvivl ved dette, og forskerne bag dem mener ikke, at en glutenfri kost har nogen gavnlig effekt hos andre end dem, der lider af cøliaki.

Alle kan have gavn af en glutenfri kost

Så burde du kaste dig over en glutenfri kost eller ej?

Uanset om forskningen viser det ene eller det andet, så kan en glutenfri kost faktisk være rigtig sund at følge.

Det skyldes, at den mad, der typisk indeholder gluten, typisk også er den mad, der ikke rigtig bidrager med så meget næring. Som sagt finder du gluten i hvidt brød, pasta, forarbejdet mad, is, slik og øl – alt sammen noget, som ikke burde indgå i for høj grad i en almindelig sund kost.

Det betyder altså, at du må erstatte de usunde madvarer med de sunde alternativer. I stedet for hvidt brød vil du sikkert vælge fuldkornsbrød. Og når det kommer til mel, så kan du vælge noget, der faktisk indeholder langt flere proteiner, fibre og vitaminer – det kunne eksempelvis være quinoamel og mandelmel.

Glutenfri kost er en sund kost

Hvis man kaster et blik på de gængse råd til en god kostplan, så passer en glutenfri kost faktisk ret godt ind her:

  • Spis masser af frugt og grønt: Frugt og grønt er altid et sikkert valg, når det kommer til en sund kost.
  • Spis moderate mængder kød: Selvom disse fødevarer bringer en masse protein, jern og B12 på bordet, så er der dog også en grænse.
  • Drik mælk og yoghurt: Ud over at du finder en masse kalcium her, så vil du også fylde dine depoter med proteiner, riboflavin og B12.
  • Vælg de gode fedtsyrer: Du finder det gode fedt i olivenolie, avocadoer og nødder, og så kan det hjælpe dig til at føle dig mere mæt, end du faktisk er.
  • Spis simpelt: Hold dig fra de fabrikerede færdigretter og fast food. Vælg i stedet de simple råvarer og retter.

For mere inspiration til en kost uden gluten kan du læse vores komplete guide til en glutenfri kost.

Lær meget mere om det sunde liv med Arono

Hvis du vil vide mere om kost og kroppen, så læs videre på Arono.dk.

Du kan også lære, hvordan du sammensætter den bedste kostplan til lige præcis dig, og så har vi en masse artikler og guides, der hjælper dig med vægttab, muskelopbygning og den gode kost.

Du kan også hurtigt oprette dig som bruger, og så vil vores app skræddersy det perfekte kostprogram til dig, så du kan opnå dine personlige mål – såsom at undgå gluten.

Få en gratis personlig kostplan!